
Terveisiä Brömsöstä ja Team Finland
Komission uunituoreen uutisoinnin mukaan EU on saavuttamassa vuoden 2030 ilmasto- ja energiatavoitteet. Tavoitteiden saavuttaminen perustuu jäsenvaltioiden viime vuonna toimittamiin kansallisiin energia- ja ilmastosuunnitelmiin, jotka ovat lupauksia tulevasta. Nämä NECP:t piti toimittaa jo kesäkuun loppuun mennessä, mutta kolmesta maasta vieläkin puuttuu.
Poronkusema on ollut käypänen matkanmitta. Norsuntiineys sopisi Brömsön (Brysselin Strömsö) ajankäsitteeksi. Kiire on ainoastaan silloin, kun neuvotellaan jostain hyvin hankalasta direktiivistä ja halutaan sivuuttaa kaikki keskustelu sen yksityiskohdista ja ongelmista. Niistä sitten riidellään jälkikäteen parikin norsuntiineyttä, kolmen jälkeen jo taas uudesta direktiivistä. Näin huolehditaan siitä, että sekä brömsöläisillä, että kansallisilla virkamiehillä on aina täystyöllisyys.
Komission mukaan jäsenvaltiot ovat, saamiensa suositusten mukaisesti, parantaneet lupauksiaan merkittävästi vuonna 2023 toimittamiinsa NECP-luonnoksiin verrattuna. Tämä saavutus demonstroi hienosti, miten EU investoi päättäväisesti vihreään siirtymään, priorisoi teollisuuden kilpailukykyä ja sosiaalista ulottuvuutta. Kuin Strömsössä, kaikki hyvä yhdellä samalla loikalla. Brömsön virallisen uutisoinnin mukaan siis.
Luin alkuvuodesta parlamentin suurimman puolueen julkilausumasta, että yletön sääntely ja byrokratia ovat keskeisin syy sille, miksi EU ei pärjää kilpailussa Yhdysvalloille ja Kiinalle. Vähän ristiriitaiselta kuulostaa. Tulee mieleen Väyrysen Paavo, joka tarinan mukaan on kautta aikain tehnyt vain yhden virheen. Oli se kerta, kun luuli erehtyneensä, mutta eipä sitten ollutkaan.
Brömsössä kaikki ei mene kuin Strömsössä
Energiatehokkuuden EU-tason tavoite ‑11,7 % vuoteen 2030 mennessä ei ole toteutumassa. Nykymenolla päästään ‑8,1 % tasolle. Tämän osalta on todettava, että aikuisten oikeasti kysymys ei ole energiatehokkuudesta vaan absoluuttisen energian loppukulutuksen vähentämisestä. Muuten keinolla millä hyvänsä, mutta pienituloisille tästä ei saa aiheutua mitään kustannuksia.
En ihan ymmärrä, miksi tämä piti erikseen mainita. Neuvotteluvaiheessa oli komission mukaan kaikki energiansäästö kannattavaa eikä mitään kustannuksia siten tule kenellekään. Sen lisäksi talouskehitys on saatu niin irti kytkettyä energiankulutuksesta, että nollan verran kuluttavia tehtaita on nousemassa kuin sieniä sateella.
Alun perin komissio ehdotti energiatehokkuusdirektiiviin ‑9 % tasoa. Sitä entrattiin reippaasti ylöspäin heti Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Suomi oli irti Venäjän energiasta muutamassa kuukaudessa. Etelämpänä itäkaasu virtaa edelleen, vaikka kohta jo kaksi norsuntiineyttä mennyt. Hyväksykää kaikki heidän ehdottamat direktiivitoimet niin autatte Ukrainaa, sanoi komissio. Arvelin silloin, ettei Putinin puntti tämmöisestä tutise.

Oikeudenmukaista on se mikä direktiivillä oikeudenmukaiseksi määritetään
Energiankulutuksen ‑11,7 % vähentämistavoite jyvitettiin jäsenvaltioille komission virittämällä kaavalla, jota oikeudenmukaiseksi ja läpinäkyväksi mainostettiin. Kaavassa on huomioitu neljä ”objektiivista kriteeriä”: 1) varhaiset toimet, 2) vauraus, 3) (energia)intensiteetti ja 4) säästöpotentiaali. Suomen tavoite ‑14,5 % on EU:n tiukin. Meidän pitäisi vähentää energiankulutusta kuudessa vuodessa 50 TWh. Laskin jo neuvotteluvaiheessa, että pysyvä noin ‑3 % BKT-kehitys veisi aika lähelle. Ne pari muuta vaihtoehtoa eivät liene poliittisesti korrekteja. Vaikutti siltä, että muille jäsenvaltioille valkeni vasta neuvottelujen päätyttyä, että tuli luvattua jotain mitä ei kyetä toimittamaan.
Brömsö-logiikan oppitunti nro 1
Komission kaavan logiikka on se, että jos kulutuksen ja BKT:n suhde eli intensiteetti on suuri, niin silloin on suuri säästöprosenttikin. Kun on kylmä ilmasto, paljon teollisuutta ja energiavaltaista sellaista, pitkät etäisyydet, saa siis tiukan tavoitteen. Lämmin ilmasto ja vähän teollisuutta pienellä maaläntillä antaa pienen energiankulutus/BKT-suhteen. Tämän mittarin mukaan energiatehokkuuden taso on hyvä ja sitä kautta on ansaittu tavoitteelle pieni prosentti.
Maailman energiatehokkain terästehdaskin on siis itseisarvollisesti huonompi kuin vaikkapa verhoomo. Menetelmän luotettavuuden on verifioinut professori Münchausen. Ei ole paroni, mutta komission aateloimana ja rahalla ylläpitänyt ja kehittänyt menetelmää kohta kymmenen norsuntiineyttä. Kun Suomen ja Ruotsin sijoitus Münchausenin listalla on vuodesta toiseen EU:n huonoimpia sanoisin, että tulos on yhtä uskottava, kuin jos Brömsöstä julistettaisiin jääkiekon EM-kisojen mitalikolmikoksi Kypros, Malta ja Luxembourg – peliäkään pelaamatta siis.
Brömsö-logiikan oppitunti nro 2
Kaavaan lisättiin oikeudenmukaisuutta ottamalla huomioon jäsenvaltioiden aiempi tekeminen. Otettiin energiankulutuksen tilastolukuja parista kohtaa ja sanottiin, että näiden ero kuvaa varhaistoimien ansiosta tapahtunutta energiatehokkuuden muutosta. Meille sattui hyvin huono tuuri, kun vertailujaksoon 2007–2009 osui Suomeen kovasti iskenyt finanssikriisi.
Kulutusluvuissa on meillä tässä kohtaa varsinainen kuoppa. Siitä kuopasta kun vetää viivan hyvien talousvuosien 2017–2019 keskiarvoon, niin vähän ylöspäinhän se on kallellaan. Komission tulkinta on, että energiatehokkuutemme on heikentynyt sen seurauksena, että emme ole tämän 10 vuoden aikana tehneet juuri mitään. Samaa suuntaa näyttää pääsiäismunasta löytynyt Münchausen-kompassi. Tästä rangaistus on tavoitteen kiristys.
Suuntaissiirto parilla vuodella olisi antanut meille selkeästi laskevan suunnan ja tavoitteen pienentämisen. Kaikilla joskus huono tuuri, totesi Komissio tapahtuneesta. Onko kertoimen nimi ”varhaistoimet” vai ”tuuri”, siitä voisi muuten keskustella, mutta kun direktiivissä on sanottu sen olevan ”objektiivinen kriteeri” niin ei se siitä ”subjektiiviseksi arpomiseksi” muutu. Yksi edellisen kanssa ristiriitainen komission aiempi toteamus oli erikoinen. Kun on jo tehnyt paljon, on helpompi tehdä vielä enemmän. Jos ei ole tehnyt juuri mitään, ei jatkossakaan paljon enempään pysty. Näitä Brömsön kuolemattomia epätosia riittää.
Brömsö-logiikan oppitunti nro 3
On kaavassa yksi kerroin, jonka oikeudenmukaisuudesta voidaan keskustella. Nimittäin vauraus. Kun olemme BKT/asukas indikaattorilla EU-keskiarvon yläpuolella, niin tulee taas kiristystä tavoitteeseen. Sehän olisi epäreilua, että jäsenvaltio, jonka liki kaikki toimet rahoitetaan pääosin, jos ei jopa kokonaan, jostain EU:n rahastosta, ei saisi isoa alennusta säästötavoitteeseensa.
Rakennuskantakin kun on vanhaa, huonokuntoista ja energiatehokkuudeltaan huonoa. Nettomaksajan, joka joutuu suunnilleen kaiken omistaan maksamaan, kuuluukin ottaa tiukempi tavoite. Ja hyvästä energiatehokkuuden tasosta on aina helpompaa ponnistaa vielä korkeammalle. Tämä B‑logiikka olikin jo edellä mainittu.
Vauraus on tässä määritelty tavallaan palkollisen ”nettotuloksi”. Siinä ei ole huomioitu omaisuutta tai säästöjä. Päivittäiseen elämiseen otettu laina sen sijaan on laskettu mukaan nettotuloon. Ollaan Ruotsin kanssa hieman eri kohdassa EU:n vaurausasteikkoa, jos pelkän BKT:n sijaan otetaan huomioon todelliset taloudelliset resurssit. Sillä on reaalimaailmassa vaikutusta investointikykyyn, jos säästöjen sijaan onkin isosti velkaa, joka lisäksi on kasvamaan päin.
Brömsö-logiikan oppitunti nro 4
Ei tästä touhusta mitään logiikkaa löydy.

Nyt on outoa juttua Brömsöstä
Brömsön direktiivitehdas on kieltämättä saanut prosessit hiottua ja tuotannon täyteen vauhtiin. Uutta yksityiskohtaista vaatimusta, velvoitetta ja niiden tulkintaohjeita on pukannut ulos liukuhihnalta. Mutta jotain outoa on nyt ilmassa. Kaksi suurinta jäsenvaltiota on päätynyt vaatimaan maaliskuussa 2024 voimaan tulleen yritysvastuudirektiivin kumoamista.
En ole sitä seurannut, kun viimeiset 4½ vuotta työpäivät ovat menneet siihen, että energiatehokkuusdirektiivi ja sen kansallinen toimeenpano menisi jollain tavalla järjelliseen kuosiin. Eli mistäs tässä yritysvastuudirektiivissä on nyt kysymys, kun se jo vuodessa happani. Arvelin toki, että se sekavuudessa ja byrokraattisuudessa varmaa noudattaa samaa Brömsö-laatustandardia kuin energiatehokkuusdirektiivi.
Annoin sitten itselleni kertoa, että yritysvastuudirektiivi aiheuttaa EU-alueen yrityksille vuositasolla muutaman kymmenen miljardin euron kustannukset. Se on aika paljon rahaa. Koin vahvaa myötäahdistusta, kun ymmärsin mitä direktiivin vaatimukset tarkoittavat yritykselle, jonka hankintatoimen listoilla on tuhansittain numerokoodien takana olevia nimikkeitä muttereista muuntajiin. Varsinainen hunajapurkki yritysvastuukonsulttimarkkinoille.
Ymmärrän oikein hyvin sen, että ylätasolla ei mikään taho voi olla eri mieltä siitä kaikesta hyvästä mitä tälläkin direktiivillä tavoiteltiin. Tunnelmat yrityksissä ovat ymmärrettävästi erilaiset. Siellä ratkotaan ne kaikki neuvotteluvaiheessa sivuutetut ongelmat ja maksetaan laskut. Ei toki kaikki sääntely pahasta ole, mutta kun tarkoitus pyhittää kaikki keinot, on syytä kaivaa sen perimmäisen perään ja riittävän syvälle. Ideologialla ei nimittäin mutteria väännetä.
Brömsön päätöksenteosta
Brömsön päätökset tehdään kolmikannassa Neuvosto–Komissio–Parlamentti. En ota kantaa siihen, mitä kaikkea tietyn yksittäisen direktiivin kannattamisen eli hyväksymisen puolesta äänestämisen taustalla on. Puolesta, vastaan tai äänestyksestä pidättäytymiset ovat pitkälti poliittisia päätöksiä. Siinä vaiheessa, kun direktiivistä äänestetään, ei sen sisällön suhteen mikään enää muutu, ja ennakkoon on laskettu, että läpi menee.
Kulisseissa tehdään niin paljon erinäistä ”vaikuttamista”, että hyväksymisen taakse saadaan riittävästi jäsenvaltioita. Jotkut äänestävät aina puolesta oli asia mikä hyvänsä. Kysyin yhdeltä kollegalta, että saivatko jotain erityistä loppulypsyssä, kun kannattivat Brömsön ehdotuksia joka käänteessä. Eivät kuulemma saaneet. Muistaako komissio pitkässä juoksussa kuka kaikelle hurrasi ja kuka heidän viisauksiaan kyseenalaisti, se jää nähtäväksi.
Energiatehokkuuden maajoukkue – Team Finland
Aika sekaiseltahan tämä maailmanmeno nyt näyttää. Miten asiat kytkeytyvät energiatehokkuuteen, energiatehokkuussopimuksiin ja öljylämmitteisiin rakennuksiin. No, sitä direktiivisääntelyä on tullut vuodesta 2002 lähtien ja tänä päivänä velvoiteviidakko on sitä tasoa, ettei siitä enää kukaan selviä. Kymmenisen vuotta sitten osasin vielä selittää yhden direktiivin velvoitteet kohtuullisen hyvin. Nyt pitää energiatehokkuuden kattamiseksi olla usean virkamiehen paneeli, ja vielä joku lisää niistä muista asiaan liittyvistä direktiiveistä kertomaan.
Suomessa on käynnistymässä järjestyksessään viides energiatehokkuussopimusten kausi. Vahvaan ja suunnitelmalliseen yhteistyöhön perustuvalla sopimustoiminnalla aloitettiin energiatehokkuuden edistäminen jo vuonna 1997. Yksi kolmesta tuolloin laaditusta sopimuksesta oli öljylämmityksen energiatehokkuutta edistänyt Höylä. Järjestysnumeroita on tullut sen jälkeen II, III ja nyt kuluvan vuoden lopussa päättyvä Höylä IV.
Jos ensimmäinen kausi oli vähän hakemista niin seuraavista on jäänyt vain hyvää sanottavaa. Hyvällä porukalla on tehty hyvää työtä ja mikä erityisen tärkeää, Brömsön virkamiehet eivät ole katsoneet tarpeelliseksi tulla meitä tämän tontin osalta häiritsemään. Pienin säädöin ja sopivasti direktiivien velvoitteita huomioiden vapaaehtoisin sopimuksin on kyetty jatkamaan markkinaehtoista ja kustannustehokasta työtä.
Tavoitteena on saada uuden jakson 2026–2035 sopimuksiin rapiat tuhannen toimijaa. Siinä on meidän energiatehokkuuden maajoukkue. Pelikirja on hallussa ja hyvä käsitys omasta osaamisesta ja vahvuuksista. Pelin ytimessä on luottamus pelikaveriin. Kun on sinivalkoinen paita päällä on tavoite aina yhteinen. Tätä erää, tätä peliä ei hävitä.
Höylä V:n osalta käytiin useita keskusteluja, mutta olosuhteet eivät lopulta olleet suotuisat. Näillä tiedoilla Höylä jää seuraavalta kaudelta pois, tai ainakin tauolle. Comeback on aina mahdollinen ja yhdelle kentälliselle on aina tilaa.
Wäiski #3, Pelipaikka: vasen pakki. Tavoitteet: ”omissa ei soi” ja ”nätti lätty ja syöttöpiste”
Kirjoittaja on Energiaviraston energiatehokkuus johtaja.
0 kommenttia