Uusiu­tu­vat polt­toai­neet ja pääs­tö­vä­hen­nyk­set

Mikä­li öljy­läm­mit­tä­jät siir­tyi­si­vät lähes pääs­töt­tö­män uusiu­tu­van polt­toai­neen / bio­öl­jyn käyt­töön, se vähen­täi­si pääs­tö­jä noin 90 %. Tämä oli­si ilmas­to­te­ko, joka aut­tai­si Suo­men ilmas­to­ta­voit­tei­siin pää­syä. Uusiu­tu­viin polt­toai­nei­siin siir­ty­vil­le voi­tai­siin tuo­da hel­po­tus­ta pois­ta­mal­la heil­tä esi­mer­kik­si nel­jäk­si vuo­dek­si arvon­li­sä­ve­ro, jon­ka mää­rä oli­si kulu­tuk­ses­ta riip­puen noin 500‑1000 euroa vuo­des­sa ja koko­nai­suu­des­saan noin 2000–4000 euroa.

Muu­tos­ten koko­nais­vai­ku­tuk­set

Joku päät­tä­jä, oli­si­ko ollut ener­gia­mi­nis­te­ri, on sano­nut, että uusiutuviin/biopolttoaineisiin siir­ty­viä ei voi­da val­voa. Miten mui­ta muu­tok­sia val­vo­taan?
Kei­no­ja oli­si­vat esim. kuit­tien toi­mit­ta­mi­nen ja ilmoi­tuk­sen teke­mi­nen verot­ta­jal­le ja näyt­tei­den otto pis­to­ko­kein. Asian­tun­ti­jat voi­vat sel­vit­tää, mikä oli­si %-mää­rä, joka taval­lis­ta öljyä voi­si olla näyt­tees­sä. Ran­gais­tuk­sia tus­kin tar­vi­taan, mut­ta mikä­li havait­tai­siin, että vää­rin­käy­tök­siä on tapah­tu­nut, voi­tai­siin mää­rä­tä arvon­li­sä­ve­ro­hel­po­tus mak­set­ta­vak­si takai­sin kak­sin­ker­tai­se­na, mikä­li on rik­ko­nut sopi­mus­ta.

Val­tion tuki alv:n pois­ta­mi­sel­la ja muu­tos­ten val­von­ta mah­dol­lis­tai­si vähä­va­rais­ten­kin osal­lis­tu­mi­sen ilmas­ton­pa­ran­nus­te­koi­hin ja oli­si val­tiol­le edul­li­sem­paa kuin mil­jar­dien pääs­tö­mak­su­jen mak­sa­mi­nen.
Öljyn­käy­tön vaih­to uusiu­tu­vaan polt­toai­nee­seen mak­saa tar­vik­kei­neen noin 200–400 euroa riip­puen mat­kois­ta ym. Ei oli­si kan­nat­ta­vaa vaih­del­la jat­ku­vas­ti lait­tei­ta, mikä­li van­hat öljyn­pol­ton mah­dol­lis­ta­vat lait­teet oli­si muu­tok­sen yhtey­des­sä luo­vu­tet­ta­va asen­nus­liik­keel­le. Verot­ta­jal­le teh­tä­vän ilmoi­tuk­sen lisäk­si kui­tit vaih­dos­ta oli­si vel­voi­tet­ta­va säi­lyt­tä­mään 6 vuot­ta sen vero­vuo­den päät­ty­mi­ses­tä, jol­loin muu­tos­a­sen­nus on suo­ri­tet­tu. Näin kont­rol­li voi­tai­siin var­mis­taa. Oli­si myös kan­san­ta­lou­del­li­ses­ti jär­ke­vää, että noin 100 000–150 000 öljy­läm­mi­tys­lait­teis­toa voi­tai­siin käyt­tää vie­lä 10–15 vuot­ta eikä romut­taa.

Myös öljy-yhtiöil­le teh­täi­siin ilmoi­tus sii­tä, mihin kiin­teis­töi­hin ei enää voi­si toi­mit­taa taval­lis­ta fos­sii­lis­ta polt­to­öl­jyä. Polt­toai­neen täyt­tö­put­keen voi­si myös sijoit­taa kyl­tin, joka osoit­taa, mitä polt­toai­net­ta lait­teis­tos­sa käy­te­tään ja kyl­tin voi­si kiin­nit­tää siten, että sen pois­ta­mi­nen ei onnis­tui­si seu­raa­muk­sit­ta.

Ver­tai­lu 100 000–150 000 öljy­läm­mit­tä­jän siir­tyes­sä säh­kön käyt­töön

Ydin­voi­ma­la tuot­taa säh­köä noin 890 MW vuo­des­sa ja mikä­li öljy­läm­mit­tä­jät (toi­vot­ta­vas­ti tule­vai­suu­des­sa uusiu­tu­vien polt­toai­nei­den / bio­öl­jyn käyt­tä­jät) siir­tyi­si­vät säh­kön käyt­tä­mi­seen, tar­vit­tai­siin yksi uusi noin 1 000 MW:n voi­ma­la.
Kun aja­tel­laan säh­kön riit­tä­vyyt­tä, niin huol­to­var­muus paran­tui­si mer­kit­tä­väs­ti, kun 100 000–150 000 öljy­läm­mit­tä­jää käyt­täi­si uusiu­tu­vaa polt­to­öl­jyä / bio­öl­jyä.
Siir­ty­mi­nen öljyn käy­tös­tä säh­köön mak­sai­si 4000 euron avus­tuk­ses­ta huo­li­mat­ta 10 000–15 000 euroa riip­puen tapauk­ses­ta. Kenel­lä vähä­va­rai­sel­la on talou­del­li­sia resurs­se­ja toteut­taa mois­ta. Oli­si­ko val­tion annet­ta­va vähä­va­rai­sil­le 10 000 euroa koro­ton­ta lai­naa 15–20 vuo­dek­si, jot­ta siir­ty­män voi­si toteut­taa.

Tasa-arvoa ja yhden­ver­tai­suut­ta toi­vo­va