
Uusiutuva polttoöljy: Nopea askel kohti vähäpäästöisempää tulevaisuutta
Uusiutuvan polttoöljyn käytöllä voidaan vähentää 90 prosenttia CO2 päästöjä fossiiliseen polttoöljyyn verrattuna. Politiikan ja verotuksen keinoin siitä voitaisiin tehdä houkutteleva vaihtoehto, joka mahdollistaisi nopean hiilidioksidipäästöjen vähentämisen.
Suomen noin 120 000 öljylämmitteisessä omakotitalossa piilee valtava potentiaali hiilidioksidipäästöjen nopeaan vähentämiseen. Uusiutuva polttoaine tarjoaa tähän ratkaisun, sillä sen käyttö itse lämmityksessä ei tuota lainkaan laskennallisia hiilidioksidipäästöjä. Koko elinkaarensa osalta uusiutuvan polttoaineen CO2 päästöt ovat noin 90 prosenttia pienemmät kuin fossiilisten polttoaineiden. Samalla se säilyttää erillislämmityksen huoltovarmuuden ja tehokkuuden erityisesti silloin, kun energian tarve on suurimmillaan.
Mutta miksi uusiutuva lämmitysöljy ei vielä ole saanut suurempaa jalansijaa kotitalouksien lämmitysratkaisuissa? Tarkastellaan tätä kysymystä useista näkökulmista ja etsitään ratkaisuja tilanteen parantamiseksi.
Lämmitys ilman fossiilisia päästöjä
Uusiutuva polttoaine, kuten Neste My Uusiutuva Polttoöljy tai ST1 HVO Uusiutuva Polttoöljy, mahdollistaa täysin fossiilittoman lämmityksen nykyisillä järjestelmillä. Tämä tarkoittaa, että olemassa olevia öljykattiloita ei tarvitse vaihtaa, vaan ainoastaan polttoaine vaihdetaan uusiutuvaan vaihtoehtoon. Lämmitysenergia Yhdistys ry:n toiminnanjohtaja Arto Hannula kiteyttää asian seuraavasti.
– Uusiutuva polttoaine on loistava tuote kuluttajan kannalta: sen käytöstä ei synny laskennallisesti CO2 päästöjä ja se pitää laitteet puhtaampina, mikä lisää samalla myös niiden käyttöikää, Hannula sanoo.
Huoltovarmuus korostuu erityisesti erillislämmityksen kohdalla. Esimerkiksi talvipakkasten aikaan, jolloin energian tarve on suurimmillaan, uusiutuva polttoaine tarjoaa toimintavarman vaihtoehdon. Hannulan mukaan hybridijärjestelmät, joissa yhdistyvät ilmavesilämpöpumput ja uusiutuva polttoaine, ovat järkevä valinta.
– Hybridijärjestelmä varmistaa, että lämmitys toimii energiatehokkaasti leudoilla keleillä ja luotettavasti kovilla pakkasilla, hän lisää.

Miksi uusiutuva polttoaine ei vielä ole valtavirtaa?
Vaikka uusiutuva polttoaine tarjoaa selkeitä etuja ympäristön ja huoltovarmuuden näkökulmasta, sen käyttö ei ole vielä yleistynyt kuluttajien keskuudessa. Syynä tähän on ennen kaikkea hinta. Uusiutuva polttoaine on edelleen kalliimpaa kuin fossiilinen vaihtoehto, mikä tekee siitä vähemmän houkuttelevan vaihtoehdon erityisesti pienituloisille kotitalouksille. Energiaviraston Uusiutuva energia ‑ryhmän johtaja Pekka Ripatti tunnistaa tämän ongelman.
– Tällä hetkellä kuluttajat valitsevat usein edullisimman vaihtoehdon, ja uusiutuvan polttoaineen hinta on yksi sen yleistymisen suurimmista esteistä, Ripatti sanoo.
Ripatti myös painottaa, että politiikan ja regulaation rooli on keskeinen uusiutuvan polttoaineen käytön edistämisessä. Hän korostaa pitkäjänteisen politiikan merkitystä.
– Politiikan tempoilevuus on ollut vahingollista uusiutuvalle polttoaineelle. Yritykset, kuten Neste ja St1 kuten tietysti kaikki muutkin alan yritykset, tarvitsevat selkeitä ja pitkäjänteisiä pelisääntöjä investointiensa tueksi, Ripatti toteaa.
– Polttoaineiden verotuksen johdonmukaisuus ja jakeluvelvoitteen tason ennustettavuus ovat tässä avainrooleissa.
Politiikan rooli: Verotuksella houkuttelevuutta
Uusiutuvan polttoaineen yleistyminen vaatii poliittisia päätöksiä, jotka tekevät siitä houkuttelevamman vaihtoehdon kuluttajille. Yksi mahdollisuus olisi alentaa uusiutuvan polttoaineen arvonlisäveroa tai tarjota suoria tukia sen käyttöön. Hannula näkee, että tällä voisi olla iso merkitys uusiutuvan polttoaineen kysyntään kuluttajapuolella.
– Valtion tuki voisi olla ratkaiseva tekijä. Esimerkiksi arvonlisäveron alentaminen määräajaksi voisi tehdä uusiutuvasta polttoaineesta kilpailukykyisemmän fossiilisten polttoaineiden kanssa, hän sanoo.
Ripatti puolestaan korottaisi mieluummin fossiilisten polttoaineiden veroja, jotta ne muutoinkin vastaisivat fossiilisten polttoaineiden käytön päästöistä syntyviä haittoja.
Samalla tulisi myös varmistaa, että uusiutuvan polttoaineen tuotanto ja jakelu vastaa kysyntään. Suomalaiset öljy-yhtiöt ovat jo panostaneet voimakkaasti uusiutuvan polttoaineen jalostukseen, ja esimerkiksi Neste on ilmoittanut tavoitteekseen siirtää kaiken jalostustoimintansa uusiutuvaan polttoaineeseen vuoteen 2035 mennessä. Myös St1 on satsannut uusiutuvan polttoaineen jalostukseen mittavasti rakentamalla suuren uusiutuvan polttoaineen jalostamon Göteborgiin. Myös monet muut öljy-yhtiöt Suomen rajojen ulkopuolella panostavat tällä hetkellä uusiutuvan polttoaineen jalostamiseen, joten tekijöitä on tulossa lisää markkinoille.

Erillislämmityksen merkitys huoltovarmuudelle
Erillislämmitys, kuten öljylämmitys, on kriittinen osa Suomen huoltovarmuutta erityisesti poikkeusolosuhteissa, kuten sähkökatkosten aikana. Uusiutuva polttoaine tarjoaa tähän erillislämmitykseen vähäpäästöisen vaihtoehdon, joka ei vaadi suuria investointeja infrastruktuuriin.
Hannula korostaa, että erillislämmitys on vaikeasti haavoittuva järjestelmä.
– Jos sähkökatkos yllättää, öljylämmityksen ylläpitämiseen tarvitaan vain pieni aggregaatti. Tämä tekee järjestelmästä erityisen luotettavan, hän sanoo.
– Maatiloilla, joissa on eläimiä, tämä on jo käytännössä arkipäivää tälläkin hetkellä.
Sähköverkosto ei kestäisi siirtymää täyssähkölämmitykseen
Suomen nykyinen sähköverkosto ei kestäisi sitä, että kaikki öljylämmittäjät siirtyisivät pelkästään sähkölämmityksen käyttäjiksi. Talven huippukuormien aikaan täyssähkölämmitys tarkoittaisi jopa yhden uuden Olkiluodon ydinvoimalan verran lisäsähkön tarvetta. Tämä on erityisen haastavaa, kun otetaan huomioon, että huippukuormien aikana sähköverkkoa kuormittavat jo valmiiksi kovat pakkaset ja sähkönkulutuksen kasvu muissa sektoreissa. Lämpöpumput toimivat kovilla pakkasilla suorasähkölämmitteisinä, jolloin myös ne kiinteistöt käyttävät siten normaalia enemmän sähköä.
– Huippukuormien aikana, kun pakkaset kiristyvät, sähkön kulutus nousee myös muualla, kuten teollisuudessa ja kotitalouksissa. Jos kaikki öljylämmityskohteet lisäisivät tähän vielä oman kuormansa, järjestelmä olisi helposti ylikuormittunut, Lämmitysenergia Yhdistys ry:n toiminnanjohtaja Arto Hannula kommentoi.
Huoltovarmuuden näkökulmasta on erityisen tärkeää, että energiamuodot ja lämmitysjärjestelmät ovat hajautettuja ja monipuolisia. Hajautetut järjestelmät, kuten hybridilämmitys, yhdistävät eri energialähteitä ja voivat automaattisesti valita edullisimman ja tehokkaimman vaihtoehdon kullekin hetkelle. Tämä ei pelkästään vähennä sähköverkon kuormitusta, vaan myös parantaa energiajärjestelmän toimivuutta kriisitilanteissa.
– Eri energiamuotojen käyttö ja hybridijärjestelmät tekevät järjestelmästä vähemmän haavoittuvan ja parantavat huoltovarmuutta. Jos kaikki ”munat ovat samassa korissa”, kuten esimerkiksi pelkässä sähkössä, olemme alttiita häiriöille, joita esimerkiksi myrskyt tai verkkoviat voivat aiheuttaa, Hannula korostaa.
– Kilpailun näkövinkkelistä on myös tärkeää, että lämmitysjärjestelmät ovat niin sanotusti teknologianeutraaleja.
Hajautetut ja monipuoliset ratkaisut ovat erityisen tarpeellisia myös silloin, kun otetaan huomioon muuttuvat ilmasto-olosuhteet ja sähköverkon riippuvuus tuulivoimasta, joka ei aina ole saatavilla huippukuormien aikaan. Tällöin hybridijärjestelmät ja uusiutuvan polttoaineen käyttö voivat toimia tehokkaana ja luotettavana ratkaisuna, joka auttaa tasapainottamaan energian kysyntää ja tarjontaa.
Kohti vähäpäästöisempää tulevaisuutta
Uusiutuvan polttoaineen käyttöönotto lämmityksessä tarjoaa konkreettisen ja nopean keinon vähentää Suomen hiilidioksidipäästöjä. Jos kaikki 120 000 öljylämmitteistä omakotitaloa siirtyisivät käyttämään uusiutuvaa polttoainetta, vaikutus olisi merkittävä.
Poliittiset päätökset, kuten verotuksen keventäminen ja tukien myöntäminen, voivat tehdä tästä tavoitteesta realistisen. Samalla teknologian kehittyminen, kuten hybridijärjestelmien lisääntyminen, tuo uusiutuvan polttoaineen yhä useamman ulottuville. Uusiutuva polttoaine ei ole vain askel kohti vähäpäästöisempää lämmitystä – se on myös investointi Suomen energiahuoltovarmuuteen ja tulevaisuuteen. Nyt on aika tehdä päätöksiä, jotka mahdollistavat tämän potentiaalin täysimääräisen hyödyntämisen.
Mikä on uusiutuva polttoaine?
Uusiutuva polttoaine on bio- ja jäteperäisistä raaka-aineista, kuten kasviöljyjätteistä, eläinrasvoista, teollisuuden sivuvirroista ja jopa ruokajätteistä valmistettu polttoaine. Se on suunniteltu korvaamaan fossiiliset polttoaineet esimerkiksi lämmityksessä, liikenteessä ja teollisuudessa. Lämmityskäytössä uusiutuva polttoaine tarjoaa merkittäviä etuja erityisesti vähäpäästöisyytensä ansiosta. Verrattuna uusiutuvaa polttoainetta esimerkiksi puun polttamiseen, siitä ei synny juurikaan pienhiukkaspäästöjä.
Tärkeimmät ominaisuudet ja hyödyt:
- Laskennallisia CO2 päästöjä ei synny itse lämmityksessä: Uusiutuvan polttoaineen käyttö ei tuota hiilidioksidipäässtöjä poltettaessa.
- 90 % vähemmän CO2 päästöjä elinkaarensa aikana: Verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin uusiutuvan polttoaineen koko elinkaaren päästöt ovat merkittävästi pienemmät.
- Yhteensopiva nykyisten järjestelmien kanssa: Öljykattiloihin ja ‑polttimiin ei yleensä tarvita suuria muutoksia, joten siirtyminen on helppoa.
- Pitkä säilyvyysaika: HVO-pohjaiset lämmitysöljyt kestävät hyvin säilytystä ja toimivat tehokkaasti kovissakin olosuhteissa.
- Jalostuksen sivutuotteet hyödynnettävissä: Prosessissa, jossa valmistetaan esimerkiksi uusiutuvaa lentopetrolia, syntyy myös lämmitykseen soveltuvaa polttoainetta.
Haasteet ja mahdollisuudet:
- Korkeampi hinta: Uusiutuvan polttoaineen tuotanto on vielä kalliimpaa kuin fossiilisten, mikä vaikuttaa sen käyttöön laajemmin.
- Poliittiset päätökset voivat edistää käyttöä: Verotukselliset ratkaisut, kuten arvonlisäveron alennus, voivat tehdä siitä houkuttelevamman vaihtoehdon kuluttajille.
- Kestävä raaka-aineiden hankinta: Raaka-aineiden kierrätys ja hyödyntäminen ovat keskiössä, kun pyritään tukemaan siirtymistä kohti vähäpäästöisempää energiantuotantoa.
Tulevaisuuden ratkaisu: Uusiutuvat polttoaineet ovat keskeinen osa energiakentän murrosta. Niiden käyttöönotto lämmityksessä voi merkittävästi vähentää hiilidioksidipäästöjä, ja ne tarjoavat mahdollisuuden vähäpäästöisempään lämmitykseen ilman suuria alkuinvestointeja. Nämä polttoaineet ovat erityisen tärkeitä huoltovarmuuden ja hajautetun energiajärjestelmän näkökulmasta.