Uusiutuvan matka
Lämmöllä vieraili Nesteen Porvoon jalostamolla kuulemassa öljynjalostuksesta, lämmitysöljyn toimituksesta ja öljyalan tulevaisuudesta. Miten jalostamolla valmistaudutaan fossiilittomaan tulevaisuuteen, miten uusiutuvaa öljyä tehdään ja miten se päätyy asiakkaille? Haastattelussa Nesteen asiantuntijat kaupallinen johtaja Ari Vouti sekä terminaalipäällikkö Tero Salovaara.
Nesteen Porvoon jalostamo on yksi Euroopan tehokkaimmista ja monipuolisimmista jalostamoista ja Nesteen ainoa jalostamo, jossa vielä tuotetaan fossiilisia polttoaineita uusiutuvien tuotteiden lisäksi. Nyt, kun fossiilisista polttoaineista pyritään maailmanlaajuisesti eroon lainsäädännön, asetusten ja regulaation kautta, Neste on edelläkävijänä muuttanut strategiaansa muuttuvan maailman mukana.
Jo vuosikymmeniä sitten Neste halusi löytää keinoja, joilla jalostetaan heikkolaatuista raakaöljyä hyvälaatuiseksi liikennepolttoaineeksi. Jatkumona tälle työlle vuonna 1996 Neste patentoi NEXBTL (next generation biomass to liquid) ‑teknologian, jolla huonolaatuisesta jäte- ja tähderaaka-aineesta saadaan korkealaatuisia polttoaineita.
– Porvoon jalostamon yksiköt, joissa uusiutuvat tuotteet valmistetaan, rakennettiin vuosien 2007 ja 2009 aikana. Voi sanoa, että Neste on pioneeri tällä alalla, joka oikeastaan muualla maailmassa vasta alkaa tai on viime vuosien aikana lähtenyt käyntiin, kertoo Ari Vouti, Nesteen kaupallinen johtaja.
Vuodessa 12 miljoonaa tonnia ja sataa erilaista tuotetta tuottavan öljynjalostamon muutostyö on pitkä prosessi, joka tullaan tekemään vaiheittain ja jonka onnistuminen riippuu paljon myös markkinatilanteesta ja kysynnästä. Tavoitetila on 2030-luvun puolessa välissä.
Muutostyö vaatii paljon itsenäisiä ja erillisiä investointeja, joiden arvoksi on arvioitu noin 2,5 miljardia euroa. Sen jälkeen Porvoon nykyinen puolen miljoonan tonnin uusiutuvan tuotantokapasiteetti on noin kolme miljoonaa tonnia uusiutuvia ja kiertotaloustuotteita, kuten uusiutuvaa dieseliä, uusiutuvaa lentopolttoainetta (SAF) sekä uusiutuviin ja kierrätettyihin raaka-aineisiin perustuvaa syöttöainetta polymeeri- ja kemian teollisuudelle.
– Vaikka suunta on selkeä, tämän muutoksen jälkeenkin Neste varmistaa asiakkaidensa fossiilisten tuotteiden saatavuuden, sikäli ja kun kysyntää vielä on, Ari Vouti kertoo.
Katso Ari Voudin haastattelu:
Uusiutuvan lämmitysöljyn valmistusprosessi
Nykyään tuotenimellä Neste MY Uusiutuva Polttoöljy kulkeva Nesteen uusiutuva lämmitysöljy on ratkaisu kotitalouksille, jotka vielä käyttävät perinteistä fossiilista polttoöljyä ja haluavat vaihtaa kotinsa lämmityksen kasvihuonekaasupäästöjä vähentävään ratkaisuun. Nesteen uusiutuvalla lämmitysöljyllä kotitalon lämmittäjä pystyy vähentämään lämmityksensä kasvihuonepäästöjä keskimäärin 90 prosenttia*. Tämä perustuu siihen, että tuote valmistetaan 100-prosenttisesti uusiutuvista jäte- ja tähderaaka-aineista, kuten ravintoloissa käytetystä ja kerätystä paistinrasvasta, elintarviketeollisuuden eläinrasvajätteestä sekä kasviöljytuotannon prosessijätteistä ja tähteistä.
Uusiutuvien polttoaineiden valmistusprosessiin liittyy kolme tärkeää osa-aluetta: raaka-aineet, esikäsittely ja varsinainen valmistusprosessi.
– Jos lähdetään raaka-aineista liikkeelle, niin perusta koko uusiutuville tuotteille on maailmanlaajuinen uusiutuvien raaka-aineiden hankinta. Siihen tarvitaan luotettava, sertifioitu raaka-aineiden hankintaverkosto ja optimoitu toimitusketju logistisesti lähimpään tuotantoyksikköön, jotta saadaan kaupallisesti järkeviä tuotteita, Ari Vouti kertoo.
Viime vuosien aikana Neste on investoinut ja myös yritysostoin laajentanut uusiutuvien raaka-aineiden hankintaansa.
Esikäsittelyvaiheessa uusiutuvien raaka-aineiden sisältämät, usein haastavatkin epäpuhtaudet poistetaan ennen kuin raaka-aineita voidaan lähteä käsittelemään.
Kun prosessia varten on saatu kerättyä riittävän puhtaita raaka-aineita, niitä ryhdytään jalostamaan NEXBTL-teknologiaa hyödyntäen.
Toisin kuin fossiiliset raaka-aineet, biologiset rasvat ja öljyt sisältävät happea, joka taas on dieselistä ja polttoöljystä puhuttaessa ei-toivottu ainesosa.
– Sen takia tarvitaan katalyyttinen prosessi, jolla nämä happiatomit poistetaan ja rasvamolekyylit pilkotaan osiksi. Sen tuloksena meillä on puhdasta hiilivetyä, jolla on korkea energiatiheys. Tämän jälkeen tarvitaan vielä toinen katalyyttiprosessi, jota kutsutaan isomeroinniksi. Sen avulla saadaan parannettua tuotteiden kylmälaatuominaisuuksia, Ari Vouti avaa prosessia.
Tämän jälkeen päästään vaiheeseen, jossa aletaan erotella eri tuotteita: dieselpolttoaineita, lentopolttoaineita ja muun muassa lämmityspolttoöljyä.
*) Keskimäärin 90 % pienempi hiilijalanjälki koko polttoaineen elinkaaren ajalta, kun päästöjä verrataan fossiiliseen dieseliin. Elinkaaren aikaisten päästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmät ovat EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin II (2018/2001/EU) mukaisia.
Öljyntoimituksen logistiikka
Miten öljy tai uusiutuva lämmitysöljy sitten saapuu kotiin lämmittäjän sitä tilattua? Nesteen terminaalin pihalla näkee liudan säiliöautoja jonottamassa lastausvuoroaan, joka kestää noin puoli tuntia kerrallaan.
Terminaalipäällikkö Tero Salovaara kertoo:
– Koko säiliöauto voi kantaa yhteensä karkeasti 48 tonnia tuotteita. Pelkkä alusta ja säiliö painavat jo sen 20 tonnia. Jos ajatellaan, että säiliöautoon mahtuu tuotteita noin 60 000 litraa, ja jos omakotitalo kuluttaa noin 2 000 litraa öljyä vuodessa, niin 30 omakotitalon vuotuinen kulutus mahtuu yhteen säiliöautolliseen. Siinä on aika paljon energiaa kerrallaan.
Polttoaineiden kuljetukseen suunniteltu ja tehty säiliöauto on vetäjä-perävaunuyhdistelmä, jonka päälle on sekä rakennettu säiliöt perävaunun ja vetoauton päälle että asennettu erinäisiä laitteita.
Neste ei omista kuljetuskalustoa, vaan säiliöautoja operoivat Nesteen kuljetusliikeyhteistyökumppanit. Kuljetusliikkeille on sovittu etukäteen alueet, joille ne toimittavat tuotteet esimerkiksi postinumeroalueittain tai kunnittain. Terminaalin tietojärjestelmässä näkyvät avoimet tilaukset. Kuorma suunnitellaan juuri kyseiseen säiliöautoon sopivaksi kuljetusliikkeen kuormansuunnittelijan tai kyseisen säiliöauton kuljettajan toimesta.
– Järjestelmässä on olemassa perustiedot säiliöautoista. Näin voidaan huomioida säiliöauton kokonaispaino, jotta se on tieliikennelain mukainen eikä ole ylikuormaa. Järjestelmästä näkee, että säiliöt on tarkastettu ja autolla on turvallista kuljettaa kyseisiä tuotteita, Tero Salovaara taustoittaa.
Käytännössä säiliöautoissa, jotka toimittavat polttoöljyä, on useita säiliöitä eri tuotteille. Vetoautossa voi tyypillisesti olla neljästä viiteen ja perävaunussa viidestä seitsemään lohkoa. Säiliössä on väliseinät lohkojen välissä ja jokaiselle lohkolle erilliset lastaus- ja purkuliittymät. Lisäksi lohkoissa on tuotetunnistusjärjestelmä, jotta esimerkiksi säiliöön, jossa on dieseliä pohjalla, ei pysty lastaamaan polttoöljyä tai bensiiniä. Näin pystytään pitämään huolta tuotteen laadusta.
Ensimmäisenä säiliöautot pysähtyvät yleensä polttoaineasemille ja isommille teollisuuslaitoksille. Monesti vetoauto jättääkin perävaunun odottamaan huoltoaseman pihaan. Sitten on vuorossa dieselin jakelu esimerkiksi kuljetusliikkeille ja maatiloille sekä polttoöljytoimitukset kuluttaja-asiakkaille ja yrityksille.
– Koko toimitus tapahtuu periaatteessa kuljettajan itse tekemänä, eli kuljettaja suunnittelee kuorman, kuljettaja lastaa sen meillä, sitten kuljettaja kuljettaa kuorman. Hän toimii myös asiakaspalvelijana ja osaa kertoa tuotteista. Kuljettajaa auttamaan on tietenkin luotu tietojärjestelmät, Tero Salovaara summaa kuljettajan roolia toimitusketjussa.
– Haastavaahan se on, kun kuljetetaan vaarallisia aineita tuolla tiellä. Tämä on yksi vaativimpia kuljetusalan suoritealoja: on vaihtuvat keliolosuhteet ja vaaralliset tuotteet. Jos sää on oikeasti todella huono, on esimerkiksi kova lumisade tai liukasta, kuljettajalla on oikeus keskeyttää kuljetus. Mutta matkan lisäksi kuljettaja kohtaa erilaisia purkupaikkoja, Tero Salovaara jatkaa.
Seuraa säiliöautonkuljettajan työpäivää videolta:
Tilaa ajoissa, pidä paikat kunnossa
Mitä lämmitysöljyn tilaajan tulisi tietää ja ottaa huomioon öljyn tilaamisprosessista, jotta toimitus sujuisi mahdollisimman sujuvasti?
- Kuluttaja tilaa öljyä tyypillisesti vasta sitten, kun sitä tarvitaan. Toimitusaika voi hieman venyä, kun kaikki tarvitsevat öljyä yhtä aikaa pakkaskauden alettua. Samoin syksyllä kuivurikausi, kun maatiloille toimitetaan paljon öljyä, on kiireistä aikaa. Öljy kannattaa tilata mahdollisuuksien mukaan näiden sesonkien ulkopuolella.
- Järjestä kotipihalla säiliöautolle tilaa ajaa riittävän lähelle säiliön täyttöaukkoa.
- Harvemmin asutuilla alueilla myös tien kantavuuteen tai kuntoon on kiinnitettävä huomiota turvallisten toimitusten varmistamiseksi.
- Painavaa letkua on vaikea käsitellä, varsinkin jos piha on luminen tai liukas. Huolehdi, että lumityöt on tehty ja piha hiekoitettu.
- Jos täyttöpaikka sijaitsee yli 1,5 metrin korkeudella, tulee sille rakentaa kaiteella varustettu työtaso ja turvalliset askelmat säiliöauton kuljettajan eli täytön suorittajan turvallisuuden vuoksi.
- Tarkista, että täyttöaukot on merkitty asianmukaisesti ja että esimerkiksi ylitäytönestin on kunnossa.
Vinkit Lämmöllä-lehden lukijoille antoivat Nesteen Porvoon terminaalipäällikkö Tero Salovaara sekä Hakamäen säiliöauton kuljettaja Miska Itälä.
Katso Miskan vinkkivideo lämmitysöljyn tilaajalle!
Uusiutuvaan lämmitysöljyyn siirtyminen
Suomessa on tällä hetkellä noin 120 000 öljylämmitteistä kotitaloutta. Mutta mitä pitää ottaa huomioon, jos ja kun haluaa siirtyä käyttämään uusiutuvaa polttoainetta?
Koska Nesteen uusiutuva polttoöljy palaa paljon kirkkaammin ja puhtaammalla liekillä, vanha öljypoltin ei välttämättä tunnista sitä. Tällöin saattaa olla tarve vaihtaa liekintunnistin ja tehdä polttimen säätö.
– Kannattaa olla yhteydessä Nesteen asiakaspalveluun. Sieltä saa selkeät ohjeet ja konsultoinnin siitä, miten kannattaa toimia ja millä tavalla huoltaa ja tarvittaessa vaihtaa liekintunnistin, Ari Vouti opastaa.
Lämmitysenergia Yhdistys suosittelee, että uusiutuvaan lämmitysöljyyn vaihtaessa vanha fossiilinen polttoaine käytettäisiin loppuun. Sen jälkeen öljysäiliö on hyvä puhdistaa ja tehdä tarvittavat lähitulevaisuuden huoltotoimenpiteet, kuten tiivisteiden vaihdot ja vastaavat. On myös mahdollista vaihtaa liekintunnistin ja tilata uusiutuvaa öljyä vanhan päälle, vaikka aina on parempi, mitä tyhjempi säiliö fossiilisesta öljystä on.
Uusiutuva lämmitysöljy on tällä hetkellä jonkin verran kalliimpaa kuin fossiilinen. Hinnan merkitystä voi laskeskella keskiverron öljylämmittäjän kulutuksen, 2000–3000 litran mukaan. Lämmitysenergia Yhdistys on laskenut, että vuodessa uusiutuvaan vaihtaminen voi maksaa noin 400–700 euroa enemmän, ja arvelee, että tämä voi toki herkästi kääntää kuluttajan valinnan halvempaan vaihtoehtoon.
– Polttoöljyn, kuin myös maantiedieselin ja bensatuotteiden hinta riippuu hirvittävän monesta asiasta. Maailmanmarkkinahinta noteerataan joka päivä, ja suurin vaikutus siihen tulee raakaöljyn tai uusiutuvien tuotteiden osalta raaka-aineiden hinnasta. Lisäksi hintaan vaikuttavat logistiikkakustannukset, valuuttakurssit ja verotus sekä tietysti paikallinen kilpailu. Mitä tulee uusiutuvan ja fossiilisen lämmitysöljyn hintaeroon, jokainen voi itse arvioida mahdollisuuksiaan ja esimerkiksi suhteuttaa hintaeron siihen, mitä muuta sillä saa tai tekee, myös itsensä ja lastensa tulevaisuuden kannalta, Ari Vuoti pohtii hinnoittelun merkitystä.
– Viime vuonna pääsimme jo puolen välin yli, eli meidän asiakkaamme vähensivät Nesteen uusiutuvilla tuotteilla 11 miljoonaa tonnia päästöjään. Kun tuon luvun suhteuttaa Suomen vuotuisiin liikennepäästöihin maantiellä, merellä, ilmassa ja rautateillä – noin 10 miljoonaa tonnia – tarkoittaa se sitä, että Nesteen tuotteilla on ollut samanlainen vaikutus kuin sillä, että koko Suomen liikenne seisoisi vuoden ja kaikki ajaisivat polkupyörällä töihin, Ari Vouti kertoo.
– Kun miettii tätä fossiilisista luopumista globaalisti, ei ole olemassa mitään yhtä lääkettä siihen, miten se ratkaistaan – ja tuskin tulee koskaan olemaan. Sen takia pitää olla erilaisia vaihtoehtoja. Uusiutuvat tuotteet ovat Nesteen vaihtoehto, ja valinnat tehdään kuitenkin siellä ihan yksilötasolla.
Öljyn tulevaisuus
Tällä hetkellä Neste on maailman suurin uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan lentopolttoaineen tuottaja. Nesteen Porvoon jalostamon NEXBTL-yksiköiden lisäksi Nesteen uusiutuvien tuotantoa on Singaporessa, Rotterdamissa sekä Nesteen ja Marathon Petroleumin yhteisyrityksellä Kalifornian Martinezissa, kaiken kaikkiaan 5,5 miljoonan tonnin tuotantokapasiteetti. Markkina kehittyy, mutta riittääkö uusiutuvaa polttoainetta sitten kaikille?
– Uusiutuvalle raaka-aineelle on kysyntää, ja Nesteellä mietitään jo 15–20 vuotta eteenpäin: seuraavan ja sitä seuraavan sukupolven ratkaisuja ja raaka-aineita. On oleellista laajentaa raaka-aineportfoliota ja löytää niitä haasteellisempia ja huonompia raaka-aineita, joista pystymme jalostamaan tuotteita. Kokemuksemme ja erityisosaamisemme haastavien raaka-aineiden jalostamisessa on yksi kilpailuetumme, Ari Vouti sanoo.
– Uusiutuvien tuotteiden jalostamisen lisäksi ja osana Nesteen transformaatiota jalostamolla tuotetaan myös niin kutsuttuja co-prosessoituja tuotteita. Prosessissa syötetään sekä raakaöljyä että uusiutuvaa raaka-ainetta jalostusyksikköön ja saadaan sen tuloksena tuote, jossa on osittain myös uusiutuvaa. Näitä co-prosessointiyksiköitä muutetaan vaiheittain kokonaan uusiutuvia tai kierrätysraaka-aineita hyödyntäviksi yksiköiksi.
Nykyinen hallitus päätti, että öljylämmityksestä luovutaan. Sitten lausuntoa kuitenkin muutettiin niin, että öljylämmityksestä ei olla luopumassa – vain fossiilisista polttoaineista. Lämmitysenergia Yhdistys toteaakin, että öljylämmitysjärjestelmät ovat luotettavia, varmatoimisia sekä vaivattomia ja näinä aikoina osoittaneet myös huoltovarmuuskykyä – lämpö tulee pirttiin, vaikka sähköt olisivat poikki. Siksi monet öljy- ja hybridilämmittäjät haluavat jatkaa valitsemallaan tiellä.
– Totta kai tämä Nesteen uusiutuva lämmityspolttoöljy antaa mahdollisuuden jatkaa öljylämmitystä kotitaloudessa, ja olemme valmiit sitä asiakkaalle toimittamaan, Ari Vouti lupaa.
Kuuntele haastattelut Lämmöllä-podcastista: