Uusiu­tu­van mat­ka

Teks­ti Hilk­ka Haa­ga, Toni Deger­lund

Kuvat Toni Deger­lund

Läm­möl­lä vie­rai­li Nes­teen Por­voon jalos­ta­mol­la kuu­le­mas­sa öljyn­ja­los­tuk­ses­ta, läm­mi­ty­söl­jyn toi­mi­tuk­ses­ta ja öljy­alan tule­vai­suu­des­ta. Miten jalos­ta­mol­la val­mis­tau­du­taan fos­sii­lit­to­maan tule­vai­suu­teen, miten uusiu­tu­vaa öljyä teh­dään ja miten se pää­tyy asiak­kail­le? Haas­tat­te­lus­sa Nes­teen asian­tun­ti­jat kau­pal­li­nen joh­ta­ja Ari Vou­ti sekä ter­mi­naa­li­pääl­lik­kö Tero Salo­vaa­ra.

Nes­teen Por­voon jalos­ta­mo on yksi Euroo­pan tehok­kaim­mis­ta ja moni­puo­li­sim­mis­ta jalos­ta­mois­ta ja Nes­teen ainoa jalos­ta­mo, jos­sa vie­lä tuo­te­taan fos­sii­li­sia polt­toai­nei­ta uusiu­tu­vien tuot­tei­den lisäk­si. Nyt, kun fos­sii­li­sis­ta polt­toai­neis­ta pyri­tään maa­il­man­laa­jui­ses­ti eroon lain­sää­dän­nön, ase­tus­ten ja regu­laa­tion kaut­ta, Nes­te on edel­lä­kä­vi­jä­nä muut­ta­nut stra­te­gi­aan­sa muut­tu­van maa­il­man muka­na.

Jo vuo­si­kym­me­niä sit­ten Nes­te halusi löy­tää kei­no­ja, joil­la jalos­te­taan heik­ko­laa­tuis­ta raa­ka­öl­jyä hyvä­laa­tui­sek­si lii­ken­ne­polt­toai­neek­si. Jat­ku­mo­na täl­le työl­le vuon­na 1996 Nes­te paten­toi NEXBTL (next gene­ra­tion bio­mass to liquid) ‑tek­no­lo­gian, jol­la huo­no­laa­tui­ses­ta jäte- ja täh­de­raa­ka-ainees­ta saa­daan kor­kea­laa­tui­sia polt­toai­nei­ta.

– Por­voon jalos­ta­mon yksi­köt, jois­sa uusiu­tu­vat tuot­teet val­mis­te­taan, raken­net­tiin vuo­sien 2007 ja 2009 aika­na. Voi sanoa, että Nes­te on pio­nee­ri täl­lä alal­la, joka oikeas­taan muu­al­la maa­il­mas­sa vas­ta alkaa tai on vii­me vuo­sien aika­na läh­te­nyt käyn­tiin, ker­too Ari Vou­ti, Nes­teen kau­pal­li­nen joh­ta­ja.

Nes­teen Por­voon jalos­ta­mon osal­ta on teh­ty mer­kit­tä­vä pää­tös vuo­den 2023 lopul­la: jalos­ta­moa ale­taan asteit­tain muut­ta­maan täy­sin uusiu­tu­vaan ja kier­rä­tys­raa­ka-ainee­seen perus­tu­vak­si jalos­ta­mok­si.

Vuo­des­sa 12 mil­joo­naa ton­nia ja sataa eri­lais­ta tuo­tet­ta tuot­ta­van öljyn­ja­los­ta­mon muu­tos­työ on pit­kä pro­ses­si, joka tul­laan teke­mään vai­heit­tain ja jon­ka onnis­tu­mi­nen riip­puu pal­jon myös mark­ki­na­ti­lan­tees­ta ja kysyn­näs­tä. Tavoi­te­ti­la on 2030-luvun puo­les­sa välis­sä.

Muu­tos­työ vaa­tii pal­jon itse­näi­siä ja eril­li­siä inves­toin­te­ja, joi­den arvok­si on arvioi­tu noin 2,5 mil­jar­dia euroa. Sen jäl­keen Por­voon nykyi­nen puo­len mil­joo­nan ton­nin uusiu­tu­van tuo­tan­to­ka­pa­si­teet­ti on noin kol­me mil­joo­naa ton­nia uusiu­tu­via ja kier­to­ta­lous­tuot­tei­ta, kuten uusiu­tu­vaa die­se­liä, uusiu­tu­vaa len­to­polt­toai­net­ta (SAF) sekä uusiu­tu­viin ja kier­rä­tet­tyi­hin raa­ka-ainei­siin perus­tu­vaa syöt­tö­ai­net­ta poly­mee­ri- ja kemian teol­li­suu­del­le.

– Vaik­ka suun­ta on sel­keä, tämän muu­tok­sen jäl­keen­kin Nes­te var­mis­taa asiak­kai­den­sa fos­sii­lis­ten tuot­tei­den saa­ta­vuu­den, sikä­li ja kun kysyn­tää vie­lä on, Ari Vou­ti ker­too.

Kat­so Ari Vou­din haas­tat­te­lu:

Uusiu­tu­van läm­mi­ty­söl­jyn val­mis­tus­pro­ses­si

Nyky­ään tuo­te­ni­mel­lä Nes­te MY Uusiu­tu­va Polt­to­öl­jy kul­ke­va Nes­teen uusiu­tu­va läm­mi­ty­söl­jy on rat­kai­su koti­ta­louk­sil­le, jot­ka vie­lä käyt­tä­vät perin­teis­tä fos­sii­lis­ta polt­to­öl­jyä ja halua­vat vaih­taa kotin­sa läm­mi­tyk­sen kas­vi­huo­ne­kaa­su­pääs­tö­jä vähen­tä­vään rat­kai­suun. Nes­teen uusiu­tu­val­la läm­mi­ty­söl­jyl­lä koti­ta­lon läm­mit­tä­jä pys­tyy vähen­tä­mään läm­mi­tyk­sen­sä kas­vi­huo­ne­pääs­tö­jä kes­ki­mää­rin 90 pro­sent­tia*. Tämä perus­tuu sii­hen, että tuo­te val­mis­te­taan 100-pro­sent­ti­ses­ti uusiu­tu­vis­ta jäte- ja täh­de­raa­ka-aineis­ta, kuten ravin­to­lois­sa käy­te­tys­tä ja kerä­tys­tä pais­tin­ras­vas­ta, elin­tar­vi­ke­teol­li­suu­den eläin­ras­va­jät­tees­tä sekä kas­viöl­jy­tuo­tan­non pro­ses­si­jät­teis­tä ja täh­teis­tä.

Uusiu­tu­vien polt­toai­nei­den val­mis­tus­pro­ses­siin liit­tyy kol­me tär­ke­ää osa-aluet­ta: raa­ka-aineet, esi­kä­sit­te­ly ja var­si­nai­nen val­mis­tus­pro­ses­si.

– Jos läh­de­tään raa­ka-aineis­ta liik­keel­le, niin perus­ta koko uusiu­tu­vil­le tuot­teil­le on maa­il­man­laa­jui­nen uusiu­tu­vien raa­ka-ainei­den han­kin­ta. Sii­hen tar­vi­taan luo­tet­ta­va, ser­ti­fioi­tu raa­ka-ainei­den han­kin­ta­ver­kos­to ja opti­moi­tu toi­mi­tus­ket­ju logis­ti­ses­ti lähim­pään tuo­tan­to­yk­sik­köön, jot­ta saa­daan kau­pal­li­ses­ti jär­ke­viä tuot­tei­ta, Ari Vou­ti ker­too.

Vii­me vuo­sien aika­na Nes­te on inves­toi­nut ja myös yri­ty­sos­toin laa­jen­ta­nut uusiu­tu­vien raa­ka-ainei­den han­kin­taan­sa.

Esi­kä­sit­te­ly­vai­hees­sa uusiu­tu­vien raa­ka-ainei­den sisäl­tä­mät, usein haas­ta­vat­kin epä­puh­tau­det pois­te­taan ennen kuin raa­ka-ainei­ta voi­daan läh­teä käsit­te­le­mään.

Kun pro­ses­sia var­ten on saa­tu kerät­tyä riit­tä­vän puh­tai­ta raa­ka-ainei­ta, nii­tä ryh­dy­tään jalos­ta­maan NEXBTL-tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­täen.

Toi­sin kuin fos­sii­li­set raa­ka-aineet, bio­lo­gi­set ras­vat ja öljyt sisäl­tä­vät hap­pea, joka taas on die­se­lis­tä ja polt­to­öl­jys­tä puhut­taes­sa ei-toi­vot­tu aines­osa.

– Sen takia tar­vi­taan kata­lyyt­ti­nen pro­ses­si, jol­la nämä hap­pia­to­mit pois­te­taan ja ras­va­mo­le­kyy­lit pil­ko­taan osik­si. Sen tulok­se­na meil­lä on puh­das­ta hii­li­ve­tyä, jol­la on kor­kea ener­gia­ti­heys. Tämän jäl­keen tar­vi­taan vie­lä toi­nen kata­lyyt­ti­pro­ses­si, jota kut­su­taan iso­me­roin­nik­si. Sen avul­la saa­daan paran­net­tua tuot­tei­den kyl­mä­laa­tuo­mi­nai­suuk­sia, Ari Vou­ti avaa pro­ses­sia.

Tämän jäl­keen pääs­tään vai­hee­seen, jos­sa ale­taan ero­tel­la eri tuot­tei­ta: die­sel­polt­toai­nei­ta, len­to­polt­toai­nei­ta ja muun muas­sa läm­mi­tys­polt­to­öl­jyä.

*) Kes­ki­mää­rin 90 % pie­nem­pi hii­li­ja­lan­jäl­ki koko polt­toai­neen elin­kaa­ren ajal­ta, kun pääs­tö­jä ver­ra­taan fos­sii­li­seen die­se­liin. Elin­kaa­ren aikais­ten pääs­tö­jen ja pääs­tö­vä­he­ne­män las­ken­ta­me­ne­tel­mät ovat EU:n uusiu­tu­vaa ener­gi­aa kos­ke­van direk­tii­vin II (2018/2001/EU) mukai­sia.

Öljyn­toi­mi­tuk­sen logis­tiik­ka

Miten öljy tai uusiu­tu­va läm­mi­ty­söl­jy sit­ten saa­puu kotiin läm­mit­tä­jän sitä tilat­tua? Nes­teen ter­mi­naa­lin pihal­la näkee liu­dan säi­liö­au­to­ja jonot­ta­mas­sa las­taus­vuo­ro­aan, joka kes­tää noin puo­li tun­tia ker­ral­laan.

Ter­mi­naa­li­pääl­lik­kö Tero Salo­vaa­ra ker­too:
– Koko säi­liö­au­to voi kan­taa yhteen­sä kar­keas­ti 48 ton­nia tuot­tei­ta. Pelk­kä alus­ta ja säi­liö pai­na­vat jo sen 20 ton­nia. Jos aja­tel­laan, että säi­liö­au­toon mah­tuu tuot­tei­ta noin 60 000 lit­raa, ja jos oma­ko­ti­ta­lo kulut­taa noin 2 000 lit­raa öljyä vuo­des­sa, niin 30 oma­ko­ti­ta­lon vuo­tui­nen kulu­tus mah­tuu yhteen säi­liö­au­tol­li­seen. Sii­nä on aika pal­jon ener­gi­aa ker­ral­laan.

Ter­mi­naa­li­pääl­lik­kö Tero Salo­vaa­ra Por­voon Nes­teen jake­lu­ter­mi­naa­lin ken­täl­lä. Taus­tal­la tyy­pil­lis­tä säi­liö­au­to­ka­lus­toa.

Polt­toai­nei­den kul­je­tuk­seen suun­ni­tel­tu ja teh­ty säi­liö­au­to on vetä­jä-perä­vau­nu­yh­dis­tel­mä, jon­ka pääl­le on sekä raken­net­tu säi­liöt perä­vau­nun ja vetoau­ton pääl­le että asen­net­tu eri­näi­siä lait­tei­ta.

Nes­te ei omis­ta kul­je­tus­ka­lus­toa, vaan säi­liö­au­to­ja ope­roi­vat Nes­teen kul­je­tus­lii­keyh­teis­työ­kump­pa­nit. Kul­je­tus­liik­keil­le on sovit­tu etu­kä­teen alu­eet, joil­le ne toi­mit­ta­vat tuot­teet esi­mer­kik­si pos­ti­nu­me­roa­lueit­tain tai kun­nit­tain. Ter­mi­naa­lin tie­to­jär­jes­tel­mäs­sä näky­vät avoi­met tilauk­set. Kuor­ma suun­ni­tel­laan juu­ri kysei­seen säi­liö­au­toon sopi­vak­si kul­je­tus­liik­keen kuor­man­suun­nit­te­li­jan tai kysei­sen säi­liö­au­ton kul­jet­ta­jan toi­mes­ta.

– Jär­jes­tel­mäs­sä on ole­mas­sa perus­tie­dot säi­liö­au­tois­ta. Näin voi­daan huo­mioi­da säi­liö­au­ton koko­nais­pai­no, jot­ta se on tie­lii­ken­ne­lain mukai­nen eikä ole yli­kuor­maa. Jär­jes­tel­mäs­tä näkee, että säi­liöt on tar­kas­tet­tu ja autol­la on tur­val­lis­ta kul­jet­taa kysei­siä tuot­tei­ta, Tero Salo­vaa­ra taus­toit­taa.

Käy­tän­nös­sä säi­liö­au­tois­sa, jot­ka toi­mit­ta­vat polt­to­öl­jyä, on usei­ta säi­liöi­tä eri tuot­teil­le. Vetoau­tos­sa voi tyy­pil­li­ses­ti olla nel­jäs­tä vii­teen ja perä­vau­nus­sa vii­des­tä seit­se­mään loh­koa. Säi­liös­sä on väli­sei­nät loh­ko­jen välis­sä ja jokai­sel­le loh­kol­le eril­li­set las­taus- ja pur­ku­liit­ty­mät. Lisäk­si loh­kois­sa on tuo­te­tun­nis­tus­jär­jes­tel­mä, jot­ta esi­mer­kik­si säi­li­öön, jos­sa on die­se­liä poh­jal­la, ei pys­ty las­taa­maan polt­to­öl­jyä tai ben­sii­niä. Näin pys­ty­tään pitä­mään huol­ta tuot­teen laa­dus­ta.

Ensim­mäi­se­nä säi­liö­au­tot pysäh­ty­vät yleen­sä polt­toai­nea­se­mil­le ja isom­mil­le teol­li­suus­lai­tok­sil­le. Mones­ti vetoau­to jät­tää­kin perä­vau­nun odot­ta­maan huol­toa­se­man pihaan. Sit­ten on vuo­ros­sa die­se­lin jake­lu esi­mer­kik­si kul­je­tus­liik­keil­le ja maa­ti­loil­le sekä polt­to­öl­jy­toi­mi­tuk­set kulut­ta­ja-asiak­kail­le ja yri­tyk­sil­le.

Säi­liö­au­ton­kul­jet­ta­jan teh­tä­vä on moni­muo­toi­nen. Hän on samal­la sekä asia­kas­pal­ve­li­ja, jol­ta kysel­lään vaik­ka­pa eri öljy­laa­duis­ta tai toi­mi­tuk­sis­ta. Kul­jet­ta­ja on ammat­ti­lai­nen, joka vii­me kädes­sä vas­taa toi­mi­tuk­sen tur­val­li­suu­des­ta alus­ta lop­puun.

– Koko toi­mi­tus tapah­tuu peri­aat­tees­sa kul­jet­ta­jan itse teke­mä­nä, eli kul­jet­ta­ja suun­nit­te­lee kuor­man, kul­jet­ta­ja las­taa sen meil­lä, sit­ten kul­jet­ta­ja kul­jet­taa kuor­man. Hän toi­mii myös asia­kas­pal­ve­li­ja­na ja osaa ker­toa tuot­teis­ta. Kul­jet­ta­jaa aut­ta­maan on tie­ten­kin luo­tu tie­to­jär­jes­tel­mät, Tero Salo­vaa­ra sum­maa kul­jet­ta­jan roo­lia toi­mi­tus­ket­jus­sa.

– Haas­ta­vaa­han se on, kun kul­je­te­taan vaa­ral­li­sia ainei­ta tuol­la tiel­lä. Tämä on yksi vaa­ti­vim­pia kul­je­tusa­lan suo­ri­tea­lo­ja: on vaih­tu­vat kelio­lo­suh­teet ja vaa­ral­li­set tuot­teet. Jos sää on oikeas­ti todel­la huo­no, on esi­mer­kik­si kova lumi­sa­de tai liu­kas­ta, kul­jet­ta­jal­la on oikeus kes­keyt­tää kul­je­tus. Mut­ta mat­kan lisäk­si kul­jet­ta­ja koh­taa eri­lai­sia pur­ku­paik­ko­ja, Tero Salo­vaa­ra jat­kaa.

Seu­raa säi­liö­au­ton­kul­jet­ta­jan työ­päi­vää videol­ta:

Tilaa ajois­sa, pidä pai­kat kun­nos­sa

Mitä läm­mi­ty­söl­jyn tilaa­jan tuli­si tie­tää ja ottaa huo­mioon öljyn tilaa­mis­pro­ses­sis­ta, jot­ta toi­mi­tus sujui­si mah­dol­li­sim­man suju­vas­ti?

  • Kulut­ta­ja tilaa öljyä tyy­pil­li­ses­ti vas­ta sit­ten, kun sitä tar­vi­taan. Toi­mi­tusai­ka voi hie­man venyä, kun kaik­ki tar­vit­se­vat öljyä yhtä aikaa pak­kas­kau­den alet­tua. Samoin syk­syl­lä kui­vu­ri­kausi, kun maa­ti­loil­le toi­mi­te­taan pal­jon öljyä, on kii­reis­tä aikaa. Öljy kan­nat­taa tila­ta  mah­dol­li­suuk­sien mukaan näi­den seson­kien ulko­puo­lel­la.
  • Jär­jes­tä koti­pi­hal­la säi­liö­au­tol­le tilaa ajaa riit­tä­vän lähel­le säi­liön täyt­tö­auk­koa.
  • Har­vem­min asu­tuil­la alueil­la myös tien kan­ta­vuu­teen tai kun­toon on kiin­ni­tet­tä­vä huo­mio­ta tur­val­lis­ten toi­mi­tus­ten var­mis­ta­mi­sek­si.
  • Pai­na­vaa let­kua on vai­kea käsi­tel­lä, var­sin­kin jos piha on lumi­nen tai liu­kas. Huo­leh­di, että lumi­työt on teh­ty ja piha hie­koi­tet­tu.
  • Jos täyt­tö­paik­ka sijait­see yli 1,5 met­rin kor­keu­del­la, tulee sil­le raken­taa kai­teel­la varus­tet­tu työ­ta­so ja tur­val­li­set askel­mat säi­liö­au­ton kul­jet­ta­jan eli täy­tön suo­rit­ta­jan tur­val­li­suu­den vuok­si.
  • Tar­kis­ta, että täyt­tö­au­kot on mer­kit­ty asian­mu­kai­ses­ti ja että esi­mer­kik­si yli­täy­tö­nes­tin on kun­nos­sa.

Vin­kit Läm­möl­lä-leh­den luki­joil­le antoi­vat Nes­teen Por­voon ter­mi­naa­li­pääl­lik­kö Tero Salo­vaa­ra sekä Haka­mäen säi­liö­au­ton kul­jet­ta­ja Mis­ka Itä­lä.

Kat­so Mis­kan vink­ki­vi­deo läm­mi­ty­söl­jyn tilaa­jal­le!

Uusiu­tu­vaan läm­mi­ty­söl­jyyn siir­ty­mi­nen

Suo­mes­sa on täl­lä het­kel­lä noin 120 000 öljy­läm­mit­teis­tä koti­ta­lout­ta. Mut­ta mitä pitää ottaa huo­mioon, jos ja kun halu­aa siir­tyä käyt­tä­mään uusiu­tu­vaa polt­toai­net­ta?

Kos­ka Nes­teen uusiu­tu­va polt­to­öl­jy palaa pal­jon kirk­kaam­min ja puh­taam­mal­la lie­kil­lä, van­ha öljy­pol­tin ei vält­tä­mät­tä tun­nis­ta sitä. Täl­löin saat­taa olla tar­ve vaih­taa lie­kin­tun­nis­tin ja teh­dä polt­ti­men sää­tö.

– Kan­nat­taa olla yhtey­des­sä Nes­teen asia­kas­pal­ve­luun. Siel­tä saa sel­keät ohjeet ja kon­sul­toin­nin sii­tä, miten kan­nat­taa toi­mia ja mil­lä taval­la huol­taa ja tar­vit­taes­sa vaih­taa lie­kin­tun­nis­tin, Ari Vou­ti opas­taa.

Läm­mi­ty­se­ner­gia Yhdis­tys suo­sit­te­lee, että uusiu­tu­vaan läm­mi­ty­söl­jyyn vaih­taes­sa van­ha fos­sii­li­nen polt­toai­ne käy­tet­täi­siin lop­puun. Sen jäl­keen öljy­säi­liö on hyvä puh­dis­taa ja teh­dä tar­vit­ta­vat lähi­tu­le­vai­suu­den huol­to­toi­men­pi­teet, kuten tii­vis­tei­den vaih­dot ja vas­taa­vat. On myös mah­dol­lis­ta vaih­taa lie­kin­tun­nis­tin ja tila­ta uusiu­tu­vaa öljyä van­han pääl­le, vaik­ka aina on parem­pi, mitä tyh­jem­pi säi­liö fos­sii­li­ses­ta öljys­tä on.

Lie­kin­tun­nis­ti­men asen­ta­jan tulee olla ammat­ti­lai­nen, jol­la on tar­vit­ta­vat luvat ja päte­vyy­det asen­nuk­seen. Läm­mi­ty­se­ner­gia Yhdis­tyk­sen sivuil­ta löy­tyy ura­koit­si­ja­ha­ku, jon­ka kaut­ta voit etsiä lähia­lu­eel­ta­si sopi­vaa toi­mi­jaa.

Uusiu­tu­va läm­mi­ty­söl­jy on täl­lä het­kel­lä jon­kin ver­ran kal­liim­paa kuin fos­sii­li­nen. Hin­nan mer­ki­tys­tä voi las­kes­kel­la kes­ki­ver­ron öljy­läm­mit­tä­jän kulu­tuk­sen, 2000–3000 lit­ran mukaan. Läm­mi­ty­se­ner­gia Yhdis­tys on las­ke­nut, että vuo­des­sa uusiu­tu­vaan vaih­ta­mi­nen voi mak­saa noin 400–700 euroa enem­män, ja arve­lee, että tämä voi toki her­käs­ti kään­tää kulut­ta­jan valin­nan hal­vem­paan vaih­toeh­toon.

– Polt­to­öl­jyn, kuin myös maan­tie­die­se­lin ja ben­sa­tuot­tei­den hin­ta riip­puu hir­vit­tä­vän mones­ta asias­ta. Maa­il­man­mark­ki­na­hin­ta notee­ra­taan joka päi­vä, ja suu­rin vai­ku­tus sii­hen tulee raa­ka­öl­jyn tai uusiu­tu­vien tuot­tei­den osal­ta raa­ka-ainei­den hin­nas­ta. Lisäk­si hin­taan vai­kut­ta­vat logis­tiik­ka­kus­tan­nuk­set, valuut­ta­kurs­sit ja vero­tus sekä tie­tys­ti pai­kal­li­nen kil­pai­lu. Mitä tulee uusiu­tu­van ja fos­sii­li­sen läm­mi­ty­söl­jyn hin­tae­roon, jokai­nen voi itse arvioi­da mah­dol­li­suuk­si­aan ja esi­mer­kik­si suh­teut­taa hin­tae­ron sii­hen, mitä muu­ta sil­lä saa tai tekee, myös itsen­sä ja las­ten­sa tule­vai­suu­den kan­nal­ta, Ari Vuo­ti poh­tii hin­noit­te­lun mer­ki­tys­tä.

Nes­teen tavoit­tee­na on aut­taa asiak­kai­ta vähen­tä­mään kas­vi­huo­ne­kaa­su­pääs­tö­jä vuo­sit­tain vähin­tään 20 mil­joo­nal­la ton­nil­la vuo­teen 2030 men­nes­sä.

– Vii­me vuon­na pää­sim­me jo puo­len välin yli, eli mei­dän asiak­kaam­me vähen­si­vät Nes­teen uusiu­tu­vil­la tuot­teil­la 11 mil­joo­naa ton­nia pääs­tö­jään. Kun tuon luvun suh­teut­taa Suo­men vuo­tui­siin lii­ken­ne­pääs­töi­hin maan­tiel­lä, merel­lä, ilmas­sa ja rau­ta­teil­lä – noin 10 mil­joo­naa ton­nia – tar­koit­taa se sitä, että Nes­teen tuot­teil­la on ollut saman­lai­nen vai­ku­tus kuin sil­lä, että koko Suo­men lii­ken­ne sei­soi­si vuo­den ja kaik­ki ajai­si­vat pol­ku­pyö­räl­lä töi­hin, Ari Vou­ti ker­too.

– Kun miet­tii tätä fos­sii­li­sis­ta luo­pu­mis­ta glo­baa­lis­ti, ei ole ole­mas­sa mitään yhtä lää­ket­tä sii­hen, miten se rat­kais­taan – ja tus­kin tulee kos­kaan ole­maan. Sen takia pitää olla eri­lai­sia vaih­toeh­to­ja. Uusiu­tu­vat tuot­teet ovat Nes­teen vaih­toeh­to, ja valin­nat teh­dään kui­ten­kin siel­lä ihan yksi­lö­ta­sol­la.

Öljyn tule­vai­suus

Täl­lä het­kel­lä Nes­te on maa­il­man suu­rin uusiu­tu­van die­se­lin ja uusiu­tu­van len­to­polt­toai­neen tuot­ta­ja. Nes­teen Por­voon jalos­ta­mon NEXBTL-yksi­köi­den lisäk­si Nes­teen uusiu­tu­vien tuo­tan­toa on Sin­ga­po­res­sa, Rot­ter­da­mis­sa sekä Nes­teen ja Marat­hon Pet­ro­leu­min yhteis­yri­tyk­sel­lä Kali­for­nian Mar­ti­nezis­sa, kai­ken kaik­ki­aan 5,5 mil­joo­nan ton­nin tuo­tan­to­ka­pa­si­teet­ti. Mark­ki­na kehit­tyy, mut­ta riit­tää­kö uusiu­tu­vaa polt­toai­net­ta sit­ten kai­kil­le?

– Uusiu­tu­val­le raa­ka-aineel­le on kysyn­tää, ja Nes­teel­lä mie­ti­tään jo 15–20 vuot­ta eteen­päin: seu­raa­van ja sitä seu­raa­van suku­pol­ven rat­kai­su­ja ja raa­ka-ainei­ta. On oleel­lis­ta laa­jen­taa raa­ka-aine­port­fo­lio­ta ja löy­tää nii­tä haas­teel­li­sem­pia ja huo­nom­pia raa­ka-ainei­ta, jois­ta pys­tym­me jalos­ta­maan tuot­tei­ta. Koke­muk­sem­me ja eri­tyis­osaa­mi­sem­me haas­ta­vien raa­ka-ainei­den jalos­ta­mi­ses­sa on yksi kil­pai­lue­tum­me, Ari Vou­ti sanoo.

“Täl­lä­kin het­kel­lä mie­ti­tään 15–20 vuot­ta eteen­päin: seu­raa­van ja sitä seu­raa­van suku­pol­ven rat­kai­su­ja ja raa­ka-ainei­ta.”

Ari Vou­ti, Nes­teen kau­pal­li­nen joh­ta­ja

– Uusiu­tu­vien tuot­tei­den jalos­ta­mi­sen lisäk­si ja osa­na Nes­teen trans­for­maa­tio­ta jalos­ta­mol­la tuo­te­taan myös niin kut­sut­tu­ja co-pro­ses­soi­tu­ja tuot­tei­ta. Pro­ses­sis­sa syö­te­tään sekä raa­ka­öl­jyä että uusiu­tu­vaa raa­ka-ainet­ta jalos­tusyk­sik­köön ja saa­daan sen tulok­se­na tuo­te, jos­sa on osit­tain myös uusiu­tu­vaa. Näi­tä co-pro­ses­soin­tiyk­si­köi­tä muu­te­taan vai­heit­tain koko­naan uusiu­tu­via tai kier­rä­tys­raa­ka-ainei­ta hyö­dyn­tä­vik­si yksi­köik­si.

Nykyi­nen hal­li­tus päät­ti, että öljy­läm­mi­tyk­ses­tä luo­vu­taan. Sit­ten lausun­toa kui­ten­kin muu­tet­tiin niin, että öljy­läm­mi­tyk­ses­tä ei olla luo­pu­mas­sa – vain fos­sii­li­sis­ta polt­toai­neis­ta. Läm­mi­ty­se­ner­gia Yhdis­tys tote­aa­kin, että öljy­läm­mi­tys­jär­jes­tel­mät ovat luo­tet­ta­via, var­ma­toi­mi­sia sekä vai­vat­to­mia ja näi­nä aikoi­na osoit­ta­neet myös huol­to­var­muus­ky­kyä – läm­pö tulee pirt­tiin, vaik­ka säh­köt oli­si­vat poik­ki. Sik­si monet öljy- ja hybri­di­läm­mit­tä­jät halua­vat jat­kaa valit­se­mal­laan tiel­lä.

– Tot­ta kai tämä Nes­teen uusiu­tu­va läm­mi­tys­polt­to­öl­jy antaa mah­dol­li­suu­den jat­kaa öljy­läm­mi­tys­tä koti­ta­lou­des­sa, ja olem­me val­miit sitä asiak­kaal­le toi­mit­ta­maan, Ari Vou­ti lupaa.

Kuun­te­le haas­tat­te­lut Läm­möl­lä-podcas­tis­ta: