R.W. Bec­kett Cor­po­ra­tion ja uusiu­tu­van ener­gian tule­vai­suus

R.W. Bec­kett Cor­po­ra­tio­nin toi­mi­tus­joh­ta­ja Kevin Bec­kett osal­lis­tui Euro­fue­lin kokouk­seen Äkäs­lom­po­los­sa hel­mi­kuus­sa 2024, mis­sä hän antoi kat­ta­van haas­tat­te­lun tule­vai­suu­den näky­mis­tä uusiu­tu­vien polt­toai­nei­den ja hybri­di­läm­mi­tys­jär­jes­tel­mien suh­teen.

Bec­ket­tin per­hey­ri­tys, joka on toi­mi­nut Yhdys­val­lois­sa jo kol­man­nes­sa suku­pol­ves­sa, on mer­kit­tä­vä toi­mi­ja läm­mi­tys­kom­po­nent­tien val­mis­tuk­ses­sa. Sil­lä on täl­lä het­kel­lä toi­min­taa Yhdys­val­to­jen lisäk­si myös Euroo­pas­sa sisa­ry­ri­tyk­sien­sä kaut­ta. Vaik­ka R.W. Bec­kett Cor­po­ra­tion ei ole täy­si­val­tai­nen Euro­fue­lin jäsen, se osal­lis­tuu aktii­vi­ses­ti yhdis­tyk­sen toi­min­taan ja tuo esil­le tär­kei­tä näke­myk­siä alan tule­vai­suu­des­ta.

Kevin Bec­ket­tin taus­ta ja R.W. Bec­kett Cor­po­ra­tio­nin roo­li läm­mi­ty­se­ner­gia-alal­la

Kevin Bec­kett asuu Cle­ve­lan­din alu­eel­la Ohios­sa, Yhdys­val­lois­sa, ja on toi­mi­nut RW Bec­ket­tin toi­mi­tus­joh­ta­ja­na vii­mei­set 20 vuot­ta. Yri­tys on yksi­tyi­nen ja kol­man­nes­sa suku­pol­ves­sa ole­va per­hey­ri­tys, ja Bec­kett on työs­ken­nel­lyt siel­lä yhteen­sä jo 33 vuot­ta. Yri­tys val­mis­taa ja suun­nit­te­lee läm­mi­tys­kom­po­nent­te­ja, kuten nes­te­mäi­siä polt­toai­ne­jär­jes­tel­miä ja mui­ta nii­hin liit­ty­viä kom­po­nent­te­ja polt­toai­neen käsit­te­lyyn. Tämä on hei­dän pää­lii­ke­toi­min­tan­sa, ja he val­mis­ta­vat myös eri­lai­sia ohjaus­jär­jes­tel­miä tähän liit­tyen.

Uusiu­tu­vat polt­toai­neet ja hybri­di­läm­mi­tys­jär­jes­tel­mät Yhdys­val­lois­sa

Yhdys­val­lois­sa fos­sii­lis­ten polt­toai­nei­den käyt­tö on ollut perin­tei­ses­ti laa­jaa, mut­ta vii­me aikoi­na on näh­tä­vis­sä mer­kit­tä­viä muu­tok­sia koh­ti uusiu­tu­via ener­gia­läh­tei­tä. Kevin Bec­kett ker­toi haas­tat­te­lus­sa, että hei­dän yri­tyk­sen­sä läm­mit­tää noin vii­si mil­joo­naa kotia Yhdys­val­lois­sa tur­val­li­sil­la ja luo­tet­ta­vil­la läm­mi­tys­jär­jes­tel­mil­lä.
– Pidäm­me tätä erit­täin tär­keä­nä työ­nä, Kevin Bec­kett sanoo.

Bec­kett koros­taa, että nes­te­mäis­ten polt­toai­nei­den ala on ainut­laa­tui­ses­sa tilan­tees­sa juu­ri nyt.
– Voim­me tar­jo­ta täl­lä het­kel­lä nopeim­man hii­li­diok­si­di­pääs­tö­jen vähen­nys­rat­kai­sun nykyi­sil­le asiak­kail­lem­me samal­la, kun tar­joam­me tur­val­lis­ta, luo­tet­ta­vaa ja edul­lis­ta läm­pöä, hän tote­aa.

Nes­te­mäis­ten polt­toai­nei­den ala tar­jo­aa uusiu­tu­via polt­toai­ne­rat­kai­su­ja, jot­ka voi­daan hel­pos­ti sovit­taa nykyi­siin jär­jes­tel­miin pie­nel­lä inves­toin­nil­la.

Ener­gian varas­toin­ti ja huol­to­var­muus

Kevin Bec­ket­tin mukaan nes­te­mäi­set polt­toai­neet tar­joa­vat erin­omai­sen ener­gian varas­toin­ti­rat­kai­sun. Bec­kett koros­taa­kin, että nes­te­mäi­set polt­toai­nei­den kaut­ta voi varas­toi­da ener­gi­aa erit­täin tiheäs­ti. Hän sanoo, että ainoas­taan ydin­voi­ma ja hii­li ovat tiheäm­piä.
– Ukrai­nan sota on opet­ta­nut meil­le kai­kil­le, että on tär­ke­ää pitää eri­lai­set ener­gia­läh­teet vaih­toeh­toi­na jat­kos­sa­kin.

Hän nos­taa esiin myös mie­len­kiin­toi­sen ver­tauk­sen For­din uudes­ta täys­säh­köi­ses­tä F‑150 Light­ning lava-autos­ta, jos­ta voi ottaa ener­gi­aa ja säh­köä tar­vit­taes­sa myös omaan kiin­teis­töön­sä sitä var­ten teh­dyn adap­te­rin kaut­ta.
– Tyy­pil­li­sen yhdys­val­ta­lai­sen oma­ko­ti­ta­lo­kiin­teis­tön öljy­säi­liös­sä on ener­gi­aa noin 100–150 For­din F‑150 Light­ning lava-auton ver­ran. Tätä kaik­ki ihmi­set eivät vält­tä­mät­tä tule aja­tel­leek­si, Bec­kett ver­taa.

Tämä osoit­taa Bec­ket­tin mukaan nes­te­mäis­ten polt­toai­nei­den kor­kean ener­gian tihey­den ja nii­den poten­ti­aa­lin ener­gian varas­toin­ti­rat­kai­su­na, mikä on eri­tyi­sen tär­ke­ää ener­gian huol­to­var­muu­den kan­nal­ta.

Yhteis­työ ja tule­vai­suu­den näky­mät

R.W. Bec­kett Cor­po­ra­tion tekee tii­vis­tä yhteis­työ­tä myös euroop­pa­lais­ten kump­pa­nei­den kans­sa. Yhtiöl­lä on sisa­ry­ri­tyk­siä Euroo­pas­sa, kuten Dele­van, joka val­mis­taa suut­ti­mia, ja FIDA, joka val­mis­taa syty­tys­muun­ta­jia. Yri­tys tekee myös yhteis­työ­tä rans­ka­lai­sen Sun­tecin kans­sa, joka val­mis­taa öljy­pump­pu­ja.

Kevin Bec­kett koros­taa, että vaik­ka Yhdys­val­lois­sa on perin­tei­ses­ti käy­tet­ty run­saas­ti fos­sii­li­sia polt­toai­nei­ta, myös siel­lä ollaan siir­ty­mäs­sä koh­ti uusiu­tu­via ener­gia­läh­tei­tä. Tämä on osit­tain seu­raus­ta poliit­ti­sis­ta muu­tok­sis­ta ja kas­va­vas­ta kiin­nos­tuk­ses­ta ener­gia­te­hok­kuu­teen ja hii­li­diok­si­di­pääs­tö­jen vähen­tä­mi­seen.
– Hal­li­tus pyr­kii vähen­tä­mään hii­li­diok­si­di­pääs­tö­jä, ja se on erit­täin tär­keä aloi­te, mut­ta hei­dän tuli­si aja­tel­la asioi­den teke­mis­tä yhdes­sä ihmis­ten kans­sa sen sijaan, että he teki­si­vät asioi­ta ihmi­sil­le pako­te­tuil­la mää­räyk­sil­lä, Bec­kett huo­maut­taa.

R.W. Bec­kett Cor­po­ra­tio­nin ja Kevin Bec­ket­tin näke­myk­set osoit­ta­vat, että uusiu­tu­vat polt­toai­neet ja hybri­di­läm­mi­tys­jär­jes­tel­mät ovat tule­vai­suu­den rat­kai­su­ja myös Yhdys­val­lois­sa. Nes­te­mäi­set polt­toai­neet tar­joa­vat edel­leen mer­kit­tä­viä etu­ja ener­gian varas­toin­nin ja huol­to­var­muu­den näkö­kul­mas­ta, ja nii­den roo­li tulee säi­ly­mään tär­keä­nä myös tule­vai­suu­des­sa. Bec­ket­tin haas­tat­te­lu Euro­fue­lin kokouk­ses­sa Äkäs­lom­po­los­sa toi esiin näi­tä tär­kei­tä näkö­kul­mia ja koros­ti kan­sain­vä­li­sen yhteis­työn mer­ki­tys­tä ener­gia­te­hok­kuu­den ja ympä­ris­tön­suo­je­lun edis­tä­mi­ses­sä.

Toi­mi­tuk­sen huo­mio!

Kevin Bec­ket­tin haas­tat­te­lu on teh­ty hel­mi­kuus­sa 2024, eli ennen kuin Donald Trum­pis­ta tuli Yhdys­val­to­jen nykyi­nen pre­si­dent­ti. Vaik­ka pre­si­dent­ti on vaih­tu­nut, Bec­ket­tin käsit­te­le­mät aiheet ja näke­myk­set pysy­vät ajan­koh­tai­si­na. Hänen mie­li­pi­teen­sä uusiu­tu­vis­ta polt­toai­neis­ta, hybri­di­läm­mi­tys­jär­jes­tel­mis­tä ja ener­gian huol­to­var­muu­des­ta ovat edel­leen samat, ja kes­kus­te­lu näis­tä tee­mois­ta jat­kuu niin Yhdys­val­lois­sa kuin kan­sain­vä­li­ses­ti­kin.

Kat­so täs­tä Kevin Bec­ket­tin haas­tat­te­lu, joka teh­tiin 2024 hel­mi­kuus­sa Äkäs­lom­po­los­sa, kun Läm­mi­ty­se­ner­gia Yhdis­tys ry isän­nöi Euro­fue­lin kokous­ta.