Säi­liö täy­teen HVO:ta – pääs­töt alas yhdel­lä pää­tök­sel­lä

Nyt kun moni jär­ke­vä kulut­ta­ja ei ole halun­nut vaih­taa toi­mi­vaa öljy­läm­mi­tys­tä läm­pö­pump­pui­hin tukien avul­la, osa tuki­ra­hois­ta on jää­nyt käyt­tä­mät­tä. Oli­si perus­tel­tua tar­kas­tel­la tukien ehto­ja uudel­leen ja har­ki­ta tukea siir­ty­mi­seen uusiu­tu­vaan läm­mi­ty­söl­jyyn (HVO) tai hybri­di­jär­jes­tel­miin. Näin pien­ta­lon öljyn­ku­lu­tus voi­si las­kea kes­ki­mää­räi­ses­tä 2 200 lit­ras­ta jopa 200–500 lit­raan vuo­des­sa.

Kes­kus­te­lus­sa koros­te­taan sil­ti usein, että öljy­läm­mi­tyk­ses­tä tuli­si luo­pua sen hii­li­diok­si­di­pääs­tö­jen vuok­si. Mut­ta onko tilan­ne todel­la näin yksi­se­lit­tei­nen?

Öljy­läm­mi­tyk­sen CO2-pääs­töt

Suo­mes­sa on arviol­ta noin 50 000 oma­ko­ti­ta­loa, jois­sa öljy­läm­mi­tys on ainoa läm­mön­läh­de. Kaik­ki­aan pien­ta­lois­sa on noin 100 000 öljy­kat­ti­laa. Moni öljy­läm­mit­tä­jä on jo siir­ty­nyt hybri­di­läm­mi­tyk­seen, mikä vähen­tää öljyn­ku­lu­tus­ta mer­kit­tä­väs­ti.

Mitä tämä tar­koit­taa hii­li­diok­si­di­pääs­tö­jen kan­nal­ta? Fos­sii­li­sen läm­mi­ty­söl­jyn hii­li­diok­si­di­pääs­tö on noin 246 g/kWh (Läh­de: Moti­va). Tämä tar­koit­taa, että yksi oma­ko­ti­ta­lo tuot­taa pel­käl­lä öljyl­lä läm­mi­tet­täes­sä noin 5 500 kg hii­li­diok­si­dia vuo­des­sa, mikä tekee kaik­kien öljy­läm­mit­tä­jien yhteen­las­ke­tuis­ta pääs­töis­tä noin 275 000 ton­nia.

Ver­tai­lun vuok­si: Suo­mes­sa on noin 750 000 die­se­lau­toa, joi­den kes­ki­ku­lu­tus on noin 6 litraa/100 km ja vuo­sit­tai­nen ajo­mää­rä noin 50 000 km. Näi­den auto­jen hii­li­diok­si­di­pääs­töt ovat yhteen­sä noin 2 mil­joo­naa ton­nia vuo­des­sa, eli oma­ko­ti­ta­lo­jen öljy­läm­mi­tyk­sen pääs­töt ovat noin 10 pro­sent­tia auto­jen pääs­töis­tä (Läh­de: Tra­ficom, Moti­va).

Kai­ken perus­ta­na on hii­li­diok­si­di­pääs­tö­jen vähen­tä­mi­nen

Läh­tö­koh­ta­na on, että CO2-pääs­tö­jä vähen­ne­tään vuo­teen 2035 men­nes­sä. On kui­ten­kin hyvä huo­mioi­da, että oma­ko­tia­su­jat arvos­ta­vat asu­mis­mu­ka­vuut­ta ja toi­min­ta­var­muut­ta – eten­kin tal­vi­pak­ka­sil­la. Kun öljy­säi­liös­sä riit­tää polt­toai­net­ta ja lait­teet on huol­let­tu, talo pysyy läm­pi­mä­nä kovil­la­kin pak­ka­sil­la.

Jos poliit­tis­ta tah­toa löy­tyi­si, koti­mai­nen uusiu­tu­va läm­mi­ty­söl­jy voi­si tar­jo­ta nopean ja hel­pon tavan vähen­tää las­ken­nal­li­sia pääs­tö­jä. Yksi kon­kreet­ti­nen kei­no oli­si pois­taa HVO:lta arvon­li­sä­ve­ro, jol­loin sen hin­ta oli­si kil­pai­lu­ky­kyi­nen fos­sii­li­seen polt­to­öl­jyyn näh­den.

Uusiu­tu­vien nes­te­mäis­ten polt­toai­nei­den mah­dol­li­suu­det

HVO-poh­jai­set polt­toai­neet ovat omi­nai­suuk­sil­taan hyvin sovel­tu­via hybri­di­käyt­töön. Ne eivät sisäl­lä liu­ot­ta­via aine­so­sia, säi­ly­vät pit­kään ja kes­tä­vät pak­kas­ta hyvin. Tal­vi­laa­tui­sen polt­to­nes­teen suo­dat­ta­vuus on jopa ‑32 °C (Läh­de: Nes­te).

Usein esi­te­tään huo­lia uusiu­tu­vien polt­toai­nei­den riit­tä­vyy­des­tä, kus­tan­nuk­sis­ta ja sii­tä, että nii­tä tuli­si ensi­si­jai­ses­ti ohja­ta lii­ken­tee­seen tai len­to­polt­toai­neek­si. On myös pelät­ty, että tuke­mal­la uusiu­tu­van käyt­töä kulut­ta­jat voi­si­vat myö­hem­min pala­ta fos­sii­li­seen öljyyn. Len­to­polt­toai­net­ta val­mis­tet­taes­sa syn­tyy kui­ten­kin auto­maat­ti­ses­ti kes­ki­tis­lei­tä, kuten die­se­liä, jota voi­daan käyt­tää myös läm­mi­tyk­ses­sä. Tuke­mal­la HVO:ta voi­daan vähen­tää myös työ­ko­nei­den pääs­tö­jä, sil­lä sama tuo­te sovel­tuu nii­hin.

Kon­kreet­ti­sia toi­men­pi­tei­tä

Mikä­li HVO:n arvon­li­sä­ve­ro pois­tet­tai­siin mää­rä­ajak­si, käyt­tä­jät siir­tyi­si­vät toden­nä­köi­ses­ti uusiu­tu­vaan polt­toai­nee­seen, kun lait­teet oli­si sää­det­ty ja hin­ta oli­si kil­pai­lu­ky­kyi­nen. Hyvä käyt­tä­jä­ko­ke­mus tuki­si pysy­vää muu­tos­ta fos­sii­li­ses­ta uusiu­tu­vaan.

Vas­taa­via väit­tei­tä on esi­tet­ty myös uusiu­tu­van säh­kön osal­ta – tuu­li­voi­maa tuet­tiin aika­naan voi­mak­kaas­ti ja nyt sen tuo­tan­to riit­tää kat­ta­maan suu­ren osan tar­pees­ta. On kui­ten­kin todet­ta­va, että tuu­li­voi­ma ei tuo­ta säh­köä kovien pak­kas­ten aikaan, jol­loin tar­ve on suu­rin.

Päät­tä­jil­tä tar­vi­taan ennak­ko­luu­lo­ton­ta otet­ta ja laa­jaa näke­mys­tä, jot­ta kaik­ki mah­dol­li­set kei­not pääs­tö­jen vähen­tä­mi­sek­si voi­daan hyö­dyn­tää. Uusiu­tu­vil­la nes­te­mäi­sil­lä polt­toai­neil­la on täs­sä mer­kit­tä­vä roo­li. Kulut­ta­jien siir­ty­mis­tä uusiu­tu­van käyt­töön voi­si vauh­dit­taa HVO:n mää­rä­ai­kai­sel­la verot­to­muu­del­la. Näin hii­li­neut­raa­lius­ta­voi­te 2035 oli­si saa­vu­tet­ta­vis­sa myös öljy­läm­mi­tyk­sen osal­ta.

Mah­dol­li­sia haas­tei­ta uusiu­tu­vien polt­toai­nei­den käy­tös­sä

Vaik­ka uusiu­tu­vat polt­toai­neet tar­joa­vat mer­kit­tä­viä mah­dol­li­suuk­sia pääs­tö­jen vähen­tä­mi­seen, nii­den laa­jem­pi käyt­töön­ot­to koh­taa myös haas­tei­ta. Uusiu­tu­van läm­mi­ty­söl­jyn saa­ta­vuus ei ole vie­lä yhtä laa­jaa kuin fos­sii­li­sen öljyn, ja kus­tan­nuk­set voi­vat olla kor­keam­mat, ellei nii­den vero­tus­ta keven­ne­tä. Lisäk­si tuo­tan­non kas­vu vaa­tii inves­toin­te­ja ja raa­ka-ainei­den saa­ta­vuu­den var­mis­ta­mis­ta. Toi­saal­ta tek­no­lo­gian ja tuo­tan­non kehit­tyes­sä uusiu­tu­vien polt­toai­nei­den saa­ta­vuus para­nee, ja hin­ta­ta­so voi las­kea kil­pai­lu­ky­kyi­sek­si. Poliit­ti­sil­la pää­tök­sil­lä, kuten arvon­li­sä­ve­ron pois­tol­la, voi­daan vauh­dit­taa siir­ty­mis­tä uusiu­tu­van käyt­töön ja var­mis­taa, että kulut­ta­jat eivät palau­du fos­sii­li­seen vaih­toeh­toon. Näin voi­daan edis­tää hii­li­neut­raa­lius­ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mis­ta kus­tan­nus­te­hok­kaas­ti ja vas­tuul­li­ses­ti.

Arto Han­nu­la

Kir­joit­ta­ja on Läm­mi­ty­se­ner­gia Yhdis­tyk­sen toi­min­nan­joh­ta­ja

0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *