Kevät tuli, läm­mi­tys meni – vai meni­kö sit­ten­kään?

Teks­ti Toni Deger­lund

Tou­ko­kuu on sii­tä petol­li­nen kuu­kausi, että sii­nä vai­hees­sa moni suo­ma­lai­nen pien­ta­loa­su­ja alkaa uskoa sel­vin­neen­sä taas yhdes­tä läm­mi­tys­kau­des­ta hen­gis­sä. Pat­te­rit eivät enää poro­ta, kat­ti­la ei muri­se samaan tah­tiin kuin tam­mi­kuun pak­ka­sil­la ja elä­mä näyt­tää het­ken aikaa lähes hal­li­tul­ta.

Juu­ri sik­si tou­ko­kuu onkin ehkä vuo­den paras het­ki kat­soa kodin tek­niik­kaa sil­mäs­tä sil­mään.

Ai mik­si nyt? Mik­sei kes­kel­lä hei­nä­kuu­ta, kun gril­lis­sä tiri­see mak­ka­ra ja kiin­nos­tus tek­ni­siin huol­toi­hin on samal­la tasol­la kuin veroil­moi­tuk­sen täyt­tä­mi­nen juhan­nus­sau­nan jäl­keen? Tai mik­sei vas­ta syk­syl­lä, juu­ri ennen kuin ensim­mäi­nen yöpak­ka­nen koput­taa ikku­naan?

Sik­si, että nyt jär­jes­tel­mät ovat yleen­sä kevyem­mäl­lä käy­töl­lä, huol­toi­hin ehtii parem­min käsik­si ja mah­dol­li­set yllä­tyk­set löy­ty­vät ennen kuin nii­tä oikeas­ti tar­vi­taan.

Ja jos kodis­sa on läm­pö­pump­pu, oli­pa kyse ilma­läm­pö­pum­pus­ta, ilma­ve­si­läm­pö­pum­pus­ta tai maa­läm­mös­tä, niin muis­te­taan­pa yksi pie­ni yksi­tyis­koh­ta: kesä ei Suo­mes­sa enää tar­koi­ta auto­maat­ti­ses­ti +21 astet­ta ja kevyt­tä tuu­len­vi­ret­tä. Kun ensim­mäi­nen hel­le­aal­to taas iskee kuin joka vuo­si täy­sin odot­ta­mat­ta, koneel­li­nen jääh­dy­tys muut­tuu yhdes­sä yös­sä luk­suk­ses­ta lähes kan­sal­li­sek­si hätä­pal­ve­luk­si.

Pien­ta­loa­su­jal­la muis­tet­ta­vaa riit­tää muu­ten­kin. Osa asiois­ta on yksin­ker­tai­sia: suo­dat­ti­mien vaih­dot, ilman­vaih­to­ko­neen tar­kis­tus, läm­pö­pum­pun puh­dis­tus, rän­nien put­saus ja muut pie­net kevät­puu­hat, jot­ka onnis­tu­vat omin käsin kah­vi­ku­pin ja lie­vän muti­nan säes­tä­mä­nä.

Sit­ten on se toi­nen osas­to: isom­mat huol­lot, jot­ka kan­nat­taa suo­siol­la jät­tää ammat­ti­lai­sil­le. Ei pel­käs­tään osaa­mi­sen vuok­si, vaan myös sik­si, että osa huol­lois­ta on ihan aidos­ti luvan­va­rais­ta toi­min­taa. Kyl­mä­ai­neet, öljy­läm­mi­tys­jär­jes­tel­mät ja monet muut tek­ni­set jär­jes­tel­mät eivät ole sel­lai­sia ”kato­taan You­Tu­bes­ta ja kokeil­laan itse” ‑pro­jek­te­ja.

Jos omin päin roplaa­mi­nen joh­taa vahin­koon, vakuu­tus­yh­tiö voi hyvin nopeas­ti nos­taa kädet pys­tyyn samaan tah­tiin kuin sinä nos­tat kädet pää­hä­si las­kua kat­soes­sa­si.

Kuun­te­lin taan­noin Ylen Radio Suo­mea, jos­sa puhut­tiin oma­ko­ti­ta­loa­su­mi­ses­ta. Kes­kus­te­lus­sa nousi esiin var­sin hyvä point­ti: moni ei ehkä täy­sin hah­mo­ta, että oma­ko­ti­ta­los­sa asu­mi­nen on lop­pu­jen lopuk­si aika vaa­ti­va laji. Ei mah­do­ton. Ei edes eri­tyi­sen vai­kea. Mut­ta sel­lai­nen, jos­sa muis­tet­ta­vaa riit­tää.

Oma­ko­tia­su­ja on lop­pu­pe­leis­sä oman torp­pan­sa toi­mi­tus­joh­ta­ja, huol­to­pääl­lik­kö, kiin­teis­tön­hoi­ta­ja ja toi­si­naan myös krii­si­vies­tin­tä­vas­taa­va. Taus­tal­la ei ole talon­mies Pik­ka­rais­ta eikä kiin­teis­tö­huol­to­yh­tiö­tä, joka ilmes­tyy pai­kal­le pyy­tä­mät­tä vaih­ta­maan suo­dat­ti­met, tasa­pai­not­ta­maan pat­te­ri­ver­kos­ton tai tar­kis­ta­maan jär­jes­tel­mien sää­döt.

Jos aihe kolah­taa, kan­nat­taa vil­kais­ta myös tou­ko­kuun jut­tuam­me kodin kevät­huol­lois­ta: Läm­mi­tys­kausi päät­tyi – nyt on hyvä het­ki kat­soa kodin tek­niik­ka kun­toon.

Ja sit­ten ne hel­teet.

Niil­lä on Suo­mes­sa häm­mäs­tyt­tä­vä kyky tul­la joka vuo­si yllä­tyk­se­nä. Vaik­ka ne tuli­vat vii­me vuon­na. Ja sitä edel­li­se­nä. Ja sitä edel­li­se­nä.

Kun elo­ho­pea alkaa hivut­tau­tua koh­ti kol­mea­kymp­piä ja sisä­läm­pö­ti­la muis­tut­taa hitaas­ti läm­pe­ne­vää pizza­uu­nia, alkaa kan­sal­li­nen herää­mi­nen: pitäi­si­kö­hän teh­dä jotain?

Sii­nä vai­hees­sa kodin­ko­ne­liik­kei­den hyl­lyt ovat yleen­sä jo tyh­jen­ty­neet vii­len­nys­lait­teis­ta, ja jos alat kysel­lä ilma­läm­pö­pum­pun asen­nus­ta jääh­dy­tys­mie­les­sä, asen­ta­jien kalen­te­reis­ta löy­tyy vapai­ta aiko­ja lähin­nä syk­syl­le tai seu­raa­val­le geo­lo­gi­sel­le aika­kau­del­le.

Hel­le­hel­po­tuk­seen on kui­ten­kin vaih­toeh­to­ja. Pas­sii­vis­ta vii­len­nys­tä. Aktii­vis­ta jääh­dy­tys­tä. Raken­teel­li­sia rat­kai­su­ja. Tek­niik­kaa. Fik­sua varau­tu­mis­ta.

Jos mie­tit, mitä kan­nat­taa teh­dä ja mis­sä jär­jes­tyk­ses­sä, suo­sit­te­len läm­pi­mäs­ti luke­maan tuh­din artik­ke­lim­me Hel­le tulee kotiin – näin pien­ta­lo pysyy vii­leä­nä nyt ja tule­vai­suu­des­sa, jos­sa äänes­sä ovat Sul­pun Jus­si Hir­vo­nen, Aal­to-yli­opis­ton Ris­to Koso­nen ja LUT-yli­opis­ton Ant­ti Uusi­ta­lo. Sen jäl­keen tie­dät aina­kin, mis­tä puhu­taan, kun puhu­taan pas­sii­vi­ses­ta vii­len­nyk­ses­tä, koneel­li­ses­ta jääh­dy­tyk­ses­tä ja sii­tä, mik­si ver­hot­kin voi­vat jos­kus olla yllät­tä­vän kovaa tek­no­lo­gi­aa.

Tou­ko­kuus­sa tuli myös jutel­tua Moti­van Tee­mu Ket­tusen kans­sa läm­mi­tys­jär­jes­tel­mien nyky­ti­las­ta ja tule­vai­suu­des­ta. Mit­kä rat­kai­sut ovat täl­lä het­kel­lä ylei­sim­piä? Mik­si maa­läm­pö kas­vaa? Mikä säh­kö­läm­mi­tyk­sen, ilma­läm­pö­pump­pu­jen, kau­ko­läm­mön tai öljy­läm­mi­tyk­sen roo­li on tänä päi­vä­nä? Mis­sä tilan­tees­sa mikä­kin rat­kai­su toi­mii hyvin – ja mis­sä taas ei?

Täs­tä­kin syn­tyi var­sin tuh­ti tie­to­pa­ket­ti kai­kil­le pien­ta­loa­suk­kail­le, läm­mi­tys­nör­teil­le ja muu­ten vain tie­don­ja­noi­sil­le.

Ja muu­ten, tou­ko­kuus­sa Läm­möl­lä-verk­ko­leh­des­sä on pal­jon muu­ta­kin kiin­nos­ta­vaa luet­ta­vaa. Kan­nat­taa siis käy­dä kurk­kaa­mas­sa, mitä kaik­kea sivuil­ta löy­tyy.

Mut­ta älkääm­me unoh­ta­ko yhtä asi­aa.

Sana­ris­tik­koa.

Kyl­lä, sitä samaa ins­ti­tuu­tio­ta, joka on ollut super­suo­sit­tu jo pai­ne­tus­sa Läm­möl­lä-leh­des­sä. Emme ole unoh­ta­neet sitä verk­ko­leh­des­sä­kään. Tou­ko­kuus­sa muka­na on jäl­leen kil­pai­lu­ris­tik­ko, jos­sa oikein rat­ko­nei­den kes­ken arvo­taan hyviä pal­kin­to­ja.

Sana­ris­ti­kot ovat erin­omais­ta aivo­jump­paa. Ja jos jos­kus on hyvä het­ki tes­ta­ta, ovat­ko aivo­nys­ty­rät sel­vin­neet läm­mi­tys­kau­des­ta, niin se het­ki on juu­ri nyt. Ei muu­ta kuin kynä käteen, suo­dat­ti­met vaih­toon, rän­nit puh­taak­si ja aivot läm­pi­mik­si.

Läm­möl­lä,
Toni Deger­lund
pää­toi­mit­ta­ja

0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *