Kesä on täällä – ja maailma muuttuu, vaikka päätoimittaja siirtyykin hetkeksi kesälaitumille
Kesäkuu on siitä mukavaa aikaa vuodesta, että lämpömittaria ei tarvitse enää tuijottaa samalla hartaudella kuin tammikuussa. Lämmityskausi on suurimmalla osalla takana, nurmikot kasvavat siihen tahtiin, että niitä pitäisi olla leikkaamassa lähes päivittäin, ja oma aamukampanikin alkaa olla siinä kunnossa, että piikkejä on jäljellä enää kourallinen ennen kesälomaa.
Se ei kuitenkaan tarkoita, että energia-ala tai talotekniikan maailma olisi pysähtymässä. Päinvastoin.
Kesäkuun jutuissa vilahtaa nimittäin jälleen melkoinen kattaus suomalaisia innovaatioita, uusia teknologioita, vanhoja viisauksia ja tulevaisuuden ratkaisuja.
Yksi kiinnostavimmista juttukeikoista suuntautui tällä kertaa Ouluun. Luovan Työmaan Marko ja Tomi kävivät tutustumassa Exoconiin, yritykseen, joka uskoo löytäneensä ratkaisun yhteen lämpöpumppujen tunnetuimmista haasteista: tehon hiipumiseen kovilla pakkasilla.
Kun lämpöpumpuista puhutaan, todellinen testi alkaa vasta silloin, kun elohopea painuu kunnolla pakkasen puolelle. Exoconin kehittämä ja patentoima ratkaisu yhdistää ulkoilmaa, maaperää sekä ilmanvaihdon tai prosessien hukkalämpöjä tavalla, joka kuulostaa vähintäänkin mielenkiintoiselta. Ensimmäiset sovellukset on suunniteltu suuriin kiinteistöihin, mutta jos teknologia lunastaa odotukset, voi sillä olla tulevaisuudessa merkitystä myös pientaloasujille.
Jäämme mielenkiinnolla seuraamaan, kuinka pitkälle tämä suomalainen innovaatio vielä lentää. Kuuhun asti vai johonkin aivan muualle? Ainakin toimitusjohtaja Jarmo Lehdon usko omaan tekemiseen teki vaikutuksen. Vielä kiinnostavampaa oli ajatus siitä, että ratkaisusta haluttaisiin rakentaa koko suomalaisen energia-alan yhteinen menestystarina. Jos aihe kiinnostaa, kannattaa tutustua artikkeliin Pakkasen puolella alkaa todellinen testi.
Toinen kesäkuun kiinnostava haastattelu vei minut uusiutuvien polttoaineiden maailmaan. Keskustelin Nesteen Marketing & Services ‑liiketoiminnan tuotehallintatiimin vetäjän Teemu Sarjovaaran kanssa siitä, missä uusiutuvien polttoaineiden kehityksessä oikeasti mennään.
Keskustelun aikana kävi jälleen selväksi, että energiamurros ei ole yksinkertainen yhden ratkaisun tarina. Fossiilisista polttoaineista on syytä päästä eroon, siitä tuskin löytyy montaa eriävää mielipidettä. Mutta samalla on hyvä ymmärtää, että maailma tarvitsee vielä pitkään myös nestemäisiä polttoaineita.
Lentoliikennettä ei sähköistetä hetkessä. Raskas liikenne tarvitsee edelleen suuria energiamääriä. Datakeskukset, sairaalat ja monet muut kriittiset kohteet tarvitsevat toimintavarmoja varavoimaratkaisuja. Juuri näissä käyttökohteissa uusiutuvilla nestemäisillä polttoaineilla on merkittävä rooli.
Sama näkyy myös pientaloissa. Hybridiratkaisut ovat jo tätä päivää, ja noin puolet suomalaisista öljylämmittäjistä käyttää lämmityksessään myös jotakin muuta energiamuotoa. Usein päävastuun lämmityksestä kantaa nykyisin lämpöpumppu, mutta öljylämmitys toimii rinnalla varajärjestelmänä ja turvana kovimmilla pakkasilla.
Kun vuosittainen öljynkulutus jää monessa hybridikohteessa 300–500 litran tasolle, ei ero fossiilisen ja HVO-pohjaisen uusiutuvan polttoaineen välillä muodostu enää valtavan suureksi kokonaiskustannuksissa. Samalla olemassa oleva lämmitysjärjestelmä pysyy käytössä ja tukee kiinteistön huoltovarmuutta.
Miksi täysin toimivia laitteita pitäisi viedä kaatopaikalle, jos niille löytyy edelleen järkevä käyttötarkoitus?
Tästäkin aiheesta löytyy kesäkuun numerosta paljon lisää artikkelista Uusiutuvilla polttoaineilla on vahva rooli energiamurroksessa.
Kesäkuussa tarjolla on myös jotain aivan muuta kuin lämpöpumppuja, direktiivejä ja energiapolitiikkaa.
Puutarhaihmiset voivat suunnata suoraan artikkeliin Näin pääset helposti alkuun pihalla ja puutarhassa.
Vanha kiinalainen sananlaskuhan toteaa, että mikään ei ole tärkeämpää kuin puutarhan hoito – eikä sekään ole tärkeää.
Siinä on muuten elämänviisautta, jota voisi soveltaa aika moneen muuhunkin asiaan.
Kyllähän se mukavalta näyttää, kun kukat kukkivat, pensaat kasvavat oikeaan suuntaan ja piha on kunnossa. Mutta jos joku voikukka päättää elää omaa elämäänsä väärässä paikassa, ei maailma vielä siihen kaadu.
Viime vuoden lopulla kirjoitimme useita artikkeleita rakennusten energiatehokkuusdirektiivistä eli EPBD:stä. Nyt lausunnot on lausuttu, valmistelu etenee vauhdilla ja ensimmäisiä muutoksia siirtyy lainsäädäntöön.
Moni omakotiasuja on kysynyt, mitä tämä käytännössä tarkoittaa.
Lyhyt vastaus on: ei juuri mitään dramaattista.
Uutta rakentaville asioita tulee enemmän huomioitavaksi, ja energiatodistusten sekä E‑luvun laskentaan liittyvät yksityiskohdat tarkentuvat. Näillä voi olla vaikutusta erityisesti silloin, kun taloa rakennetaan, ostetaan tai myydään.
Jos haluat pysyä kärryillä siitä, mitä Arkadianmäellä parhaillaan tapahtuu, kannattaa lukea artikkeli Rakennusten energiatehokkuusdirektiivi etenee – mitä EPBD oikeasti tarkoittaa pientaloasujalle?.
Kesäkuun jutuista löytyy lisäksi kiinnostavaa luettavaa niin Kaukolämpö – älykäs ja lähes näkymätön lämmitysmuoto ‑artikkelista kuin myös jutusta Tuulivoima on jo arkea – ja Suomen sähköjärjestelmä on murroksessa.
Jos Lämmöllä tunnettiin joskus öljylämmittäjien aikakauslehtenä, nykyään olemme jotain paljon laajempaa. Painettu lehti on vaihtunut verkkolehdeksi, jonka rinnalla kulkevat podcastit, videot, artikkelit ja jopa digitaalinen sanaristikko.
Meidän tehtävämme ei ole kertoa, mikä lämmitysmuoto on oikea ja mikä väärä. Meidän tehtävämme on kertoa, miten eri ratkaisut toimivat, mitä ne maksavat, mitä hyötyjä ja haasteita niihin liittyy ja millaisia vaihtoehtoja ihmisillä on.
Saatan toistaa itseäni, mutta uskon edelleen vahvasti siihen, että monipuolinen energiainfrastruktuuri on Suomen etu. Ei siksi, että jokin yksittäinen ratkaisu olisi täydellinen, vaan siksi, että erilaiset ratkaisut täydentävät toisiaan.
Jos olet samaa mieltä siitä, että tällaiselle riippumattomalle ja pientaloasukkaille suunnatulle medialle on tarvetta, voit tukea toimintaamme liittymällä Lämmöllä-lukijakumppaniksi.
Viidentoista euron vuosimaksu ei ehkä muuta maailmaa, mutta meille sillä on suuri merkitys. Kaikki tuotot käytetään lehden ja verkkopalvelun kehittämiseen sekä uuden sisällön tuottamiseen. Tavoitteena ei ole tehdä voittoa, vaan pitää pyörät pyörimässä ja rattaat liukkaina.
Ja nyt täytyy tunnustaa, että oma aamukampanikin näyttää jo siltä, että piikkejä on jäljellä enää muutama.
Meidän putiikissamme on perinteisesti laitettu kioski kiinni heinäkuuksi, joten aivan kohta kaivan kesälätsän päähän, vedän sandaalit jalkaan ja suuntaan kesälaitumille.
Ei kuitenkaan syytä huoleen.
Elokuussa palaamme jälleen linjoille entistäkin virkeämpinä, uusia juttuideoita, podcasteja ja sisältöjä taskut täynnä. Sen verran voin jo paljastaa, että syksyyn on luvassa monta todella mielenkiintoista aihetta.
Mutta niistä lisää myöhemmin.
Siihen asti toivotan kaikille aurinkoista, rentouttavaa ja ennen kaikkea nautinnollista kesää.
Lämmöllä,
Toni Degerlund
päätoimittaja
0 kommenttia