Kesä on tääl­lä – ja maa­il­ma muut­tuu, vaik­ka pää­toi­mit­ta­ja siir­tyy­kin het­kek­si kesä­lai­tu­mil­le

Teks­ti Toni Deger­lund

Kesä­kuu on sii­tä muka­vaa aikaa vuo­des­ta, että läm­pö­mit­ta­ria ei tar­vit­se enää tui­jot­taa samal­la har­tau­del­la kuin tam­mi­kuus­sa. Läm­mi­tys­kausi on suu­rim­mal­la osal­la taka­na, nur­mi­kot kas­va­vat sii­hen tah­tiin, että nii­tä pitäi­si olla leik­kaa­mas­sa lähes päi­vit­täin, ja oma aamu­kam­pa­ni­kin alkaa olla sii­nä kun­nos­sa, että piik­ke­jä on jäl­jel­lä enää kou­ral­li­nen ennen kesä­lo­maa.

Se ei kui­ten­kaan tar­koi­ta, että ener­gia-ala tai talo­tek­nii­kan maa­il­ma oli­si pysäh­ty­mäs­sä. Päin­vas­toin.

Kesä­kuun jutuis­sa vilah­taa nimit­täin jäl­leen mel­koi­nen kat­taus suo­ma­lai­sia inno­vaa­tioi­ta, uusia tek­no­lo­gioi­ta, van­ho­ja vii­sauk­sia ja tule­vai­suu­den rat­kai­su­ja.

Yksi kiin­nos­ta­vim­mis­ta jut­tu­kei­kois­ta suun­tau­tui täl­lä ker­taa Ouluun. Luo­van Työ­maan Mar­ko ja Tomi kävi­vät tutus­tu­mas­sa Exoco­niin, yri­tyk­seen, joka uskoo löy­tä­neen­sä rat­kai­sun yhteen läm­pö­pump­pu­jen tun­ne­tuim­mis­ta haas­teis­ta: tehon hii­pu­mi­seen kovil­la pak­ka­sil­la.

Kun läm­pö­pum­puis­ta puhu­taan, todel­li­nen tes­ti alkaa vas­ta sil­loin, kun elo­ho­pea pai­nuu kun­nol­la pak­ka­sen puo­lel­le. Exoco­nin kehit­tä­mä ja paten­toi­ma rat­kai­su yhdis­tää ulkoil­maa, maa­pe­rää sekä ilman­vaih­don tai pro­ses­sien huk­ka­läm­pö­jä taval­la, joka kuu­los­taa vähin­tään­kin mie­len­kiin­toi­sel­ta. Ensim­mäi­set sovel­luk­set on suun­ni­tel­tu suu­riin kiin­teis­töi­hin, mut­ta jos tek­no­lo­gia lunas­taa odo­tuk­set, voi sil­lä olla tule­vai­suu­des­sa mer­ki­tys­tä myös pien­ta­loa­su­jil­le.

Jääm­me mie­len­kiin­nol­la seu­raa­maan, kuin­ka pit­käl­le tämä suo­ma­lai­nen inno­vaa­tio vie­lä len­tää. Kuu­hun asti vai johon­kin aivan muu­al­le? Aina­kin toi­mi­tus­joh­ta­ja Jar­mo Leh­don usko omaan teke­mi­seen teki vai­ku­tuk­sen. Vie­lä kiin­nos­ta­vam­paa oli aja­tus sii­tä, että rat­kai­sus­ta halut­tai­siin raken­taa koko suo­ma­lai­sen ener­gia-alan yhtei­nen menes­tys­ta­ri­na. Jos aihe kiin­nos­taa, kan­nat­taa tutus­tua artik­ke­liin Pak­ka­sen puo­lel­la alkaa todel­li­nen tes­ti.

Toi­nen kesä­kuun kiin­nos­ta­va haas­tat­te­lu vei minut uusiu­tu­vien polt­toai­nei­den maa­il­maan. Kes­kus­te­lin Nes­teen Mar­ke­ting & Ser­vices ‑lii­ke­toi­min­nan tuo­te­hal­lin­ta­tii­min vetä­jän Tee­mu Sar­jo­vaa­ran kans­sa sii­tä, mis­sä uusiu­tu­vien polt­toai­nei­den kehi­tyk­ses­sä oikeas­ti men­nään.

Kes­kus­te­lun aika­na kävi jäl­leen sel­väk­si, että ener­gia­mur­ros ei ole yksin­ker­tai­nen yhden rat­kai­sun tari­na. Fos­sii­li­sis­ta polt­toai­neis­ta on syy­tä pääs­tä eroon, sii­tä tus­kin löy­tyy mon­taa eriä­vää mie­li­pi­det­tä. Mut­ta samal­la on hyvä ymmär­tää, että maa­il­ma tar­vit­see vie­lä pit­kään myös nes­te­mäi­siä polt­toai­nei­ta.

Len­to­lii­ken­net­tä ei säh­köis­te­tä het­kes­sä. Ras­kas lii­ken­ne tar­vit­see edel­leen suu­ria ener­gia­mää­riä. Data­kes­kuk­set, sai­raa­lat ja monet muut kriit­ti­set koh­teet tar­vit­se­vat toi­min­ta­var­mo­ja vara­voi­ma­rat­kai­su­ja. Juu­ri näis­sä käyt­tö­koh­teis­sa uusiu­tu­vil­la nes­te­mäi­sil­lä polt­toai­neil­la on mer­kit­tä­vä roo­li.

Sama näkyy myös pien­ta­lois­sa. Hybri­di­rat­kai­sut ovat jo tätä päi­vää, ja noin puo­let suo­ma­lai­sis­ta öljy­läm­mit­tä­jis­tä käyt­tää läm­mi­tyk­ses­sään myös jota­kin muu­ta ener­gia­muo­toa. Usein pää­vas­tuun läm­mi­tyk­ses­tä kan­taa nykyi­sin läm­pö­pump­pu, mut­ta öljy­läm­mi­tys toi­mii rin­nal­la vara­jär­jes­tel­mä­nä ja tur­va­na kovim­mil­la pak­ka­sil­la.

Kun vuo­sit­tai­nen öljyn­ku­lu­tus jää mones­sa hybri­di­koh­tees­sa 300–500 lit­ran tasol­le, ei ero fos­sii­li­sen ja HVO-poh­jai­sen uusiu­tu­van polt­toai­neen välil­lä muo­dos­tu enää val­ta­van suu­rek­si koko­nais­kus­tan­nuk­sis­sa. Samal­la ole­mas­sa ole­va läm­mi­tys­jär­jes­tel­mä pysyy käy­tös­sä ja tukee kiin­teis­tön huol­to­var­muut­ta.

Mik­si täy­sin toi­mi­via lait­tei­ta pitäi­si vie­dä kaa­to­pai­kal­le, jos niil­le löy­tyy edel­leen jär­ke­vä käyt­tö­tar­koi­tus?

Täs­tä­kin aihees­ta löy­tyy kesä­kuun nume­ros­ta pal­jon lisää artik­ke­lis­ta Uusiu­tu­vil­la polt­toai­neil­la on vah­va roo­li ener­gia­mur­rok­ses­sa.

Kesä­kuus­sa tar­jol­la on myös jotain aivan muu­ta kuin läm­pö­pump­pu­ja, direk­tii­ve­jä ja ener­gia­po­li­tiik­kaa.

Puu­tar­haih­mi­set voi­vat suun­na­ta suo­raan artik­ke­liin Näin pää­set hel­pos­ti alkuun pihal­la ja puu­tar­has­sa.

Van­ha kii­na­lai­nen sanan­las­ku­han tote­aa, että mikään ei ole tär­keäm­pää kuin puu­tar­han hoi­to – eikä sekään ole tär­ke­ää.

Sii­nä on muu­ten elä­män­vii­saut­ta, jota voi­si sovel­taa aika moneen muu­hun­kin asi­aan.

Kyl­lä­hän se muka­val­ta näyt­tää, kun kukat kuk­ki­vat, pen­saat kas­va­vat oike­aan suun­taan ja piha on kun­nos­sa. Mut­ta jos joku voi­kuk­ka päät­tää elää omaa elä­mään­sä vää­räs­sä pai­kas­sa, ei maa­il­ma vie­lä sii­hen kaa­du.

Vii­me vuo­den lopul­la kir­joi­tim­me usei­ta artik­ke­lei­ta raken­nus­ten ener­gia­te­hok­kuus­di­rek­tii­vis­tä eli EPBD:stä. Nyt lausun­not on lausut­tu, val­mis­te­lu ete­nee vauh­dil­la ja ensim­mäi­siä muu­tok­sia siir­tyy lain­sää­dän­töön.

Moni oma­ko­tia­su­ja on kysy­nyt, mitä tämä käy­tän­nös­sä tar­koit­taa.

Lyhyt vas­taus on: ei juu­ri mitään dra­maat­tis­ta.

Uut­ta raken­ta­vil­le asioi­ta tulee enem­män huo­mioi­ta­vak­si, ja ener­gia­to­dis­tus­ten sekä E‑luvun las­ken­taan liit­ty­vät yksi­tyis­koh­dat tar­ken­tu­vat. Näil­lä voi olla vai­ku­tus­ta eri­tyi­ses­ti sil­loin, kun taloa raken­ne­taan, oste­taan tai myy­dään.

Jos haluat pysyä kär­ryil­lä sii­tä, mitä Arka­dian­mäel­lä par­hail­laan tapah­tuu, kan­nat­taa lukea artik­ke­li Raken­nus­ten ener­gia­te­hok­kuus­di­rek­tii­vi ete­nee – mitä EPBD oikeas­ti tar­koit­taa pien­ta­loa­su­jal­le?.

Kesä­kuun jutuis­ta löy­tyy lisäk­si kiin­nos­ta­vaa luet­ta­vaa niin Kau­ko­läm­pö – äly­käs ja lähes näky­mä­tön läm­mi­tys­muo­to ‑artik­ke­lis­ta kuin myös jutus­ta Tuu­li­voi­ma on jo arkea – ja Suo­men säh­kö­jär­jes­tel­mä on mur­rok­ses­sa.

Jos Läm­möl­lä tun­net­tiin jos­kus öljy­läm­mit­tä­jien aika­kaus­leh­te­nä, nyky­ään olem­me jotain pal­jon laa­jem­paa. Pai­net­tu leh­ti on vaih­tu­nut verk­ko­leh­dek­si, jon­ka rin­nal­la kul­ke­vat podcas­tit, videot, artik­ke­lit ja jopa digi­taa­li­nen sana­ris­tik­ko.

Mei­dän teh­tä­väm­me ei ole ker­toa, mikä läm­mi­tys­muo­to on oikea ja mikä vää­rä. Mei­dän teh­tä­väm­me on ker­toa, miten eri rat­kai­sut toi­mi­vat, mitä ne mak­sa­vat, mitä hyö­ty­jä ja haas­tei­ta nii­hin liit­tyy ja mil­lai­sia vaih­toeh­to­ja ihmi­sil­lä on.

Saa­tan tois­taa itseä­ni, mut­ta uskon edel­leen vah­vas­ti sii­hen, että moni­puo­li­nen ener­giain­fra­struk­tuu­ri on Suo­men etu. Ei sik­si, että jokin yksit­täi­nen rat­kai­su oli­si täy­del­li­nen, vaan sik­si, että eri­lai­set rat­kai­sut täy­den­tä­vät toi­si­aan.

Jos olet samaa miel­tä sii­tä, että täl­lai­sel­le riip­pu­mat­to­mal­le ja pien­ta­loa­suk­kail­le suun­na­tul­le medial­le on tar­vet­ta, voit tukea toi­min­taam­me liit­ty­mäl­lä Läm­möl­lä-luki­ja­kump­pa­nik­si.

Vii­den­tois­ta euron vuo­si­mak­su ei ehkä muu­ta maa­il­maa, mut­ta meil­le sil­lä on suu­ri mer­ki­tys. Kaik­ki tuo­tot käy­te­tään leh­den ja verk­ko­pal­ve­lun kehit­tä­mi­seen sekä uuden sisäl­lön tuot­ta­mi­seen. Tavoit­tee­na ei ole teh­dä voit­toa, vaan pitää pyö­rät pyö­ri­mäs­sä ja rat­taat liuk­kai­na.

Ja nyt täy­tyy tun­nus­taa, että oma aamu­kam­pa­ni­kin näyt­tää jo sil­tä, että piik­ke­jä on jäl­jel­lä enää muu­ta­ma.

Mei­dän putii­kis­sam­me on perin­tei­ses­ti lai­tet­tu kios­ki kiin­ni hei­nä­kuuk­si, joten aivan koh­ta kai­van kesä­lät­sän pää­hän, vedän san­daa­lit jal­kaan ja suun­taan kesä­lai­tu­mil­le.

Ei kui­ten­kaan syy­tä huo­leen.

Elo­kuus­sa palaam­me jäl­leen lin­joil­le entis­tä­kin vir­keäm­pi­nä, uusia jut­tui­deoi­ta, podcas­te­ja ja sisäl­tö­jä tas­kut täyn­nä. Sen ver­ran voin jo pal­jas­taa, että syk­syyn on luvas­sa mon­ta todel­la mie­len­kiin­tois­ta aihet­ta.

Mut­ta niis­tä lisää myö­hem­min.

Sii­hen asti toi­vo­tan kai­kil­le aurin­kois­ta, ren­tout­ta­vaa ja ennen kaik­kea nau­tin­nol­lis­ta kesää.

Läm­möl­lä,
Toni Deger­lund
pää­toi­mit­ta­ja

0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *